Posázavský motoráček

Posázavský motoráček jezdí z Prahy po trati tzv. Posázavského pacifiku přes Vrané nad Vltavou a Jílové u Prahy až do Čerčan a zpět. Vlak jede každou neděli od konce března do konce října. Soupravu vlaku tvoří elegantní osobní vozy Bix ze 60. let tažené motorovým vozem ř. M 286.1 "krokodýl", případně motorovým vozem ř. M 262.0 "kredenc".

Kapacita vlaku je přibližně 120 míst k sezení a 5 míst pro jízdní kola. Kola, kočárky a zavazadla se přepravují v zavazadlovém oddíle motorového vozu nebo ve vyhrazených místech v osobních vozech.

Popis trasy

S Posázavským motoráčkem vyrazíte z Prahy hlavního nádraží, Vršovic, Kačerova či Braníka a pojedete po trati Posázavského pacifiku, budete stoupat malebným údolím řeky Vltavy přes Vrané nad Vltavou, Davli a dále po 42 m vysokém kamenném viaduktu nad Žampachem do Jílového, až dojedete do Čerčan.

Z historie tratě

Posázavským pacifikem se nazývá železniční trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou a měří 157 km. V Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní. Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v dobách svého vzniku se jednalo o důležitou dopravní tepnu v Posázaví. Největší slávy Posázavský pacifik pamatuje z dob po vzniku první samostatné Československé republiky ve 20. a 30. letech 20. století. Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12ti vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří z trempů odmítali cestovat v přeplněných vozech a cestovali na střechách a náraznících železničních vozů. Ti co chtěli vystoupit na zastávce v Libřici (u Davle) museli nastupovat do prostředních vozů, protože dlouhé soupravy vlaků stály přední a zadní částí při zastavení na této zastávce v přilehlých tunelech. Právě v těchto dobách dostala železniční trať i své jméno „Posázavský pacifik“. Dolní úsek z Prahy do Davle sleduje pravý břeh řeky Vltavy. Z Davle je pak trať vedena proti proudu řeky Sázavy. Za Davlí také začíná nejkrásnější úsek Posázavského pacifiku do Jílového u Prahy, který byl zprovozněn dne 1. května 1900. Území, kterým je trať v tomto úseku vedena, bylo pro stavbu dráhy velmi nepříznivé. Bylo zde nutno vybudovat velmi mnoho nákladných stavebních děl jako jsou vysoké náspy, hluboké skalní zářezy, opěrné zdi, tunely a nespočet vodních propustí. Mezi dvěma tunely byl u Jílového u Prahy vybudován v letech 1898 - 1899 jeden z našich nejvyšších kamenných železničních mostů dlouhý 109,33 m a vysoký 41,5 m.

V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, např. hrad Týnec nad Sázavou, Zbořený Kostelec nebo zámek Vysoká Lhota a mnoho turistických cílů jako např. muzeum zlata a trampinku v Jílovém u Prahy a tras jak pro pěší turistiku, tak pro výlety na kolech. Nejznámější z nich je Posázavská stezka (z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu).

Jízdní řád

Přeprava kol

Ve vlacích linky Posázavský motoráček je umožněna přeprava jízdních kol. V každém vlaku je možno přepravit nejvýše 5 jízdních kol.

Jízdenky, tarif a smluvní přepravní podmínky

V Posázavském motoráčku platí

  • Tarif Pražské integrované dopravy (více na www.pid.cz), 
  • Systém jednotného tarifu - OneTicket (více na oneticket.cz),
  • Tarif dopravce KŽC Doprava, s.r.o. 
  • Tarif TR 10 společnosti České dráhy, a.s. (více na www.cd.cz), tj. všechny jízdní doklady společnosti České dráhy, a.s. vyjma režijních zaměstnaneckých jízdenek. 

Příklady cen jízdného: 

Praha hl.n. – Petrov u Prahy: 60,- Kč
Praha-Braník – Jílové u Prahy: 40,- Kč

Jízdní kolo bez ohledu na délku cesty: 20 Kč (s jízdenkou OneTicket 40 Kč).

Jízdenky zakoupíte v pokladnách Českých drah, v mobilní aplikaci PID Lítačka nebo u průvodčího ve vlaku bez přirážky. Ve vlaku nelze platit platební kartou.

Zajímavosti na trase

Pikovická jehla

Pikovická jehla je štíhlá skalní věž ve svahu vysoko nad řekou Sázavou, asi 4 km východně od soutoku řeky Sázavy s Vltavou. Skalní věž je vysoká 20 m a na jejím vrcholku je dřevěný kříž.

Železniční viadukt Žampach

Kamenný most na Žampachu je dle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě.

Vojensko-technické muzeum Lešany

Mezi obcemi Krhanice a Lešany u Týnce nad Sázavou, v prostoru bývalých dělostřeleckých kasáren, se od roku 1996 nachází expozice Vojenského technického muzea Vojenského historického ústavu Praha.

Regionální muzeum Jílové u Prahy

O vznik muzea se zasloužil jílovský občan, Leopold Čihák, který městu v roce 1891 nabídl svoji vlastní sbírku. Ta obsahovala několik stovek listin, map a trojrozměrných předmětů.

Hrad a muzeum Týnec nad Sázavou

Hrad je nejvýraznějším bodem města Týnce nad Sázavou na levém břehu řeky Sázavy. Rotunda hradu je románského slohu, zatímco kamenná věž je postavena ve slohu gotickém.

Zámek Vysoká Lhota

Zámek se nachází v blízkosti žel. zastávky Pyšely a nachází se v něm muzeum kočárů a povozů, sedel a postrojů. Dále si zde prohlédnete sklepení z 11. století s dobovou mučírnou a dozvíte se o historii sídla.

Partneři