Přípojný vůz RBix 020 687-7 - Bixovna

Vše o Bixovně ... www.bixovna.cz

Čtyřosý přívěsný vůz byl vyroben v roce 1969 a reprezentuje III. výrobní sérii této řady. Již z výroby nesl označení Balm 70 54 28-05 687-7. Později byl přeznačen na Bix 035 a posléze na 020.035-2. V době, kdy pomalu končilo nasazování těchto oblíbených vagónů do pravidelného provozu, působil v depu Děčín a jezdil spolu s motorovými vozy řady 830 zpravidla po trati na Jedlovou. Následně přešel do depa Česká Lípa, odkud byl dál převeden do depa Liberec, konkrétně do PJ Tanvald. Tam už jen čekal na svůj budoucí osud. Byl Českými drahami nabídnut k odprodeji a toho využil jediný vážný zájemce, KŽC Doprava. V roce 2010 byl vagón zrekonstruován a upraven na barový vůz Bixovna. Od té doby je přednostně nasazován na výkony vlaků, které vyžadují občerstvení formou bufetu s nabídkou točeného piva. Bixovna dojezdila pro celkovou zchátralost v roce 2018. Následně ji KŽC poslalo na generální opravu do žosky, kterou prodělala v letech 2019-2020, přičemž při této příležitosti byl zcela vyměněn bar a restaurační část vozu byla nově postavena. Své první kilometry po hlavní opravě najíždí zcela nová Bixovna od roku 2020.

Barový vůz Bixovna

Přípojný vůz lehké stavby řady Bix je typickým představitelem čtyřosých vozidel poválečné výroby. Byl vyroben v roce 1969 a dnes reprezentuje III. výrobní sérii této řady. Nejrozšířenější vagón, tolik typický univerzální vlečňák na výkonech osobní dopravy, v posledním desetiletí z provozu takřka vymizel. Již z výroby nesl označení Balm 70 54 28-05 687-7. Později byl přeznačen na Bix 035 a posléze na 020.035-2. V době, kdy pomalu končilo nasazování těchto oblíbených vagónů do pravidelného provozu, působil v depu Děčín a jezdil spolu s motorovými vozy řady 830 zpravidla po trati na Jedlovou. Následně 035 přešla do depa Česká Lípa, odkud byla dál převedena do depa Liberec, konkrétně do provozní jednotky Tanvald. Zde už jen čekala na svůj budoucí osud. Protože o vozidlo nebyl u žádných jiných subjektů zájem, bylo Českými drahami nabídnuto k odprodeji, a toho využil KŽC. V roce 2010 byl vagón zrekonstruován a upraven na barový vůz BIXOVNA. Od té doby je nasazován na výkony turistických vlaků. Krom toho najde využití i v různých „šotovlacích“, narozeninových vlacích a vlacích pro náročnou klientelu, která vyžaduje občerstvení formou bufetu, včetně nabídky točeného piva. Bixovna je výkladní skříní nymburského pivovaru Postřižiny, s nímž je KŽC ideově ztotožněn jako symbolem poctivého českého pivovarnictví a nabízí piva značky Postřižiny.

Možnosti využití vozu

Možností uplatnění vozu je nespočet. Vůz lze zařadit do těchto souprav zvláštních vlaků:

Foto a šoto vlaky

Školní výlety

Svatební vlaky

Narozeninové vlaky

Dále lze vagón využít pro rauty, firemní oslavy, párty, promoce a podobné akce šité přesně na míru. Vůz je možné si objednat i ke stacionárnímu přistavení prakticky v kterékoliv železniční stanici nebo na vlečku, zkrátka všude, kde vedou koleje. Na koncerty, festivaly, vesnické poutě, výročí tratí apod.

Služby ve voze

V Bixovně je výčep, kde se točí světlý jedenáctistupňový Postřižinský ležák ze soukromého Pivovaru Nymburk, který nepatří do žádného zahraničního ani místního pivovarnického řetězce. Toto pivo reprezentuje to nejlepší, co je možné si představit pod pojmem tradiční a klasický způsob vaření piva u nás. Původní technologie jeho výroby obsahující otevřené kvašení je neměnná už po staletí a tak díky tomu disponuje Postřižinské pivo zvlášť dobrou chuťovou vyvážeností a plností tak, jak jsme na ní byli vždycky zvyklí. Je vařeno výhradně z kvalitních českých surovin, především z vybraného tuzemského sladu z vlastní sladovny a z kvalitního českého chmele vybraných odrůd.

Ve voze si můžete dopřát i originální točenou limonádu, která má svůj původ též v nymburském pivovaru a mluví za ní jediné - velká oblíbenost u všech vrstev žíznivých zákazníků. Je to nealkoholický nápoj dobré chuti za rozumnou cenu. Z teplých nápojů nechybí káva, čaj nebo grog. Dále jsou v nabídce i alkoholické nápoje jako tuzemák, vodka, zelená a další. Ze studené kuchyně lze doporučit nakládaný hermelín, utopence, klobásu či ohřívaný párek. Na přání je možné sortiment rozšířit o další catering.

Základní nabídka jídelního a nápojového lístku včetně cen je křídou napsána na klasické hospodské tabuli umístěné na stěně uvnitř vozu a je možné se s ní seznámit i ve stojáncích. Po celém voze, včetně krajních oddílů k sezení jsou po obvodě instalovány odkládací pulty, ve kterých jsou zhotovené zvláštní jamky pro odkládání nápojů tak, aby v dobře vypruženém voze „necestovaly“.

Nápojový lístek Bixovna

Popis vozu

Přívěsný vůz označený jako 020.035 je čtyřnápravový, lehké stavby, hmotnosti 23 tun. Je vybaven vlastním zdrojem elektrické energie s možností připojení do veřejné elektrické sítě 230 V. Má i vlastní vodní okruh oddělený od WC. Vytápění je nezávislé, teplovzdušné, prostřednictvím dvou naftových agregátů. Obsaditelnost vozu je 44 míst k sezení, které se ve větší míře nacházejí v obou krajních oddílech. Ve voze se nachází WC s umývadlem.

Restaurační oddíl s barem se nachází ve velkém, středním oddílu, oba krajní oddíly vykazují jen drobné odlišnosti od normálních vozů této řady. Interiér vozu navozuje atmosféru Menzelova filmu Postřižiny z roku 1980 (výjevy z filmu jsou rozmístěny na stěnách). Shodou okolností právě konec 70. let, kdy se film natáčel, patřil do zlaté éry této vozové řady. Zbytek interiéru nese charakteristické atributy Postřižinského piva prostřednictvím nápisů a tapet na stropě. Prostřední oddíl je vybaven barem včetně vybavení pro poskytování gastronomických služeb, dvěma čtyřmístnými sedacími boxy se stolky a meziokenními pulty ve zbytku obvodu skříně vozidla, vždy mezi okny. Okna jsou polospouštěcí a ta, která se nacházejí „za barem“, jsou zaslepena bílým sklem.

Historie vozů řady Bix

Tyto dodnes nadčasově a jakoby vzdušně působící, čtyřnápravové podvozkové vozy lehké stavby byly v počtu celkem 710 kusů postupně dodávány pro ČSD od konce 50. do konce 60. let za účelem řešení neutěšené situace v oblasti přípojných vozů za tehdy stále ještě nové motorové vozy řad M 262.0. K těm sice vzhledově jakoby nepatřily, ale jelikož ke „dvaašedesátkám“ se tvarově odpovídající vozy nikdy nevyrobily, tak za dlouhá léta provozu tato kombinace nakonec zdomácněla. Později se dokonce stala všem dobře známou klasikou československých motorových souprav. To trvalo prakticky po dobu dlouhých 40 let.

Teprve s tříletým časovým odstupem od zahájení výroby přívěsného vozu přišla na svět řada hnacích vozidel M 240.0, která svým designem s vagóny sice přesně ladila, ale těchto motoráčků byl nakonec vyroben výrazně menší počet než vagónů, takže ty bylo časem možné běžně spatřit nejen za motoráky řad 820 a 830/831, ale i za řadami 850, 851, 842 a dalšími, včetně lokomotiv téměř všech možných druhů a trakcí.

Mezi typické vlastností těchto elegantně oblých vagónů patří velmi měkké, dvojité odpružení, skládající se z pryžových desek a vinutých zpruh, kterému napomáhá i celkově nepříliš tuhý hlavní rám. Způsob „vznášení se“ vozu na kolejích je ryze charakteristický a díky němu se „krátké Balmy“, později označované jako „Bixy“ staly oblíbené jak u běžných cestujících, tak především u železničních nadšenců. Rovněž za zdařilou je možné označit karosářskou koncepci čel vozu, která svojí panoramatičností cestujícím umožňují intenzivní prožitky při pozorování ubíhající krajiny a trati. Naopak jejich nevýhodou bylo ne vždy kvalitní řemeslné zpracování jednotlivých dílů a především značná náchylnost skříně i podvozku ke korozi.

Kromě svého poštovního „klonu“ se vůz později dočkal i nepříliš zdařilé rekonstrukce na řadu 021. Hlavní příčinou neoblíbenosti této rekonstrukce byla nemožnost účinného větrání a tvarově, materiálově a hlavně dispozičně špatně navržená sedadla.

Nejen nízká trvanlivost, ale i vysoká letitost je příčinou toho, že do dnešní doby se těchto elegánů našich vedlejších tratí dochoval již jen velmi malý počet. Jedním z nich je i náš vůz inventárně označený jako 020.035 nebo též RBix 035 (původní číslo z výroby bylo Balm 70 54 28-05 687-7).

Na sklonku své původně předpokládané životní pouti byl v provozu v depu Děčín, kde byl nejčastěji nasazován na Jedlovou a Rumburk. Následně ještě přešel do České Lípy, odkud byl nakonec převezen do depa Liberec, provozní jednotky Tanvald. Zde už jen čekal na svůj zbývající osud. Po dlouhých letech služby byl v červenci roku 2009 odkoupen svým současným majitelem za účelem přestavby na restaurační vůz, což se také v září roku 2010 uskutečnilo. Tím byl tento dnes již historický vagón zachráněn před likvidací.

Kontakty

Rezervace vozu, objednávky cateringu:
Mgr. Bohumil Augusta
tel.: 776 628 728
e-mail: bohumil.augusta@kzc.cz

Provozovatel cateringových služeb:
Petr Gutkais
tel.: 774 719 648
e-mail: petrgu@volny.cz 

Partner vozu

Postřižinské pivo