Přípojný vůz Bix 020 557-5

Čtyřnápravový přípojný vůz řady Bix byl vyroben v roce 1965 a je jedním z mála zachovaných zástupců II. výrobní série této řady. Svého času to byl velice rozšířený, univerzální vlečňák v regionální i v celostátní dopravě. Vůz nesl původně označení Balm 05-0796, poté 70 28-05 557, později Bix 557 a v nedávné době 020.557-5. Po celý svůj život působil na Slovensku v depu Trenčianská Teplá.

V roce 2006 si našel cestu ke KŽC Doprava a tím se vyhnul sešrotování. Pět let, až do roku 2011, příležitostně posiloval některé výkony nostalgické vozby dopravce KŽC Doprava a pohyboval se po celém území České republiky. V roce 2011 byl přistaven k dílenské opravě, která zahrnovala úpravu vozu na mobilní muzejní expozici historie železniční dopravy na Podřipsku a ve Středohoří. Vůz jezdící jako muzejní expozice Podřipských lokálek, zvaný Bixeum, v této podobě vydržel do roku 2017, kdy byl pro celkovou zchátralost odstaven z provozu. V roce 2019 vůz prošel generální opravou a byl opatřen slušivým tzv. polomáčeným nátěrem typickým v letech 1960 – 1990. V rámci vyvazovací opravy prošlo renovací všechno: skříň, pojezd, podvozky a kola, elektrika, interiér a vytápění.

Tyto dodnes nadčasově a vzdušně působící, čtyřnápravové podvozkové vozy lehké stavby byly v počtu celkem 710 kusů dodávány pro ČSD od konce 50. do konce 60. let za účelem vyřešení neutěšené situace v oblasti přípojných vozů za tehdy ještě nové motorové vozy řad M 262.0. K těm sice svým vzhledem jakoby nepatřily, ale jelikož se ke „dvaašedesátkám“ odpovídající vozy nikdy nevyráběly, tak se za léta provozu tato kombinace stala dobře známou klasikou československých motorových souprav.

V roce 2017 došlo ke kompletní opravě vozidla. Projekt „Oprava historického vozu Bix 020.557-5“ byl spolufinancován z programu č. 127 66 „Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel v období 2017-2020“ Ministerstva dopravy ČR. Na opravu vozidla bylo z výše uvedeného programu čerpáno 660.000,- Kč.


 

Aktuality

M 152.0381

Idylka v údolí Berounky

Jak dopadl 9. ročníku v jízdě pákových drezín?

O KŽC píší v Anglii i v Holandsku

Slovenská špecifiká

Podřipák prodlouží provoz

Kdo s koho?

Pod roztockou skálou

M 262.0180 a M 152.0535

Katusice hlavní nádraží

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009