Motorový vůz 851 008-3 / M 286.1008

Elegantní motorový vůz byl vyroben v podniku Vagónka Tatra Studénka, n. p. v roce 1968 a svůj domov našel na Slovensku, v depu Zvolen. Zde byl od 6. 10. 1968 dislokován nepřetržitě po celou dobu svého života u ČSD, později ŽSR a ZSSK. V roce 1982 prošel generální opravou v ŽOS Šumperk, o šest let později byl přeznačen na 851.008-3. Poslední hlavní opravou prošel stroj v roce 2002 v ŽOS Zvolen, bohužel relativně nedlouho na to byl stejně jako všechny ostatní vozy řad 850 a 851 na Slovensku odstaven z provozu. Poslední pravidelné vlaky vezl v červnu 2006, pak byl zrušen a převezen do Dubnice nad Váhom.

Od září téhož roku je vozidlo ve vlastnictví společnosti KŽC Doprava, která vozidlo převezla k opravě do Krnova a zachránila jej tak před likvidací. Stroj se pod novým majitelem dočkal vedle nově provedeného laku v roce 2007 především opravy spalovacího motoru, později i výměny vodního rámu a postupně dalších větších i menších zásahů. Bohužel spalovací motor i přes veškerou snahu zůstal slabinou tohoto vozu, který tak byl šetřen náročnějších výkonů a býval vystavován jen několikrát v roce na objednané výletní vlaky či jako záloha na vlaky do Posázaví.

V roce 2015 bylo vozidlo pro havarijní stav spalovacího motoru odstaveno z provozu a převezeno k hlavní opravě, zahrnující mimo jiné generální opravu spalovacího motoru, opravu skříně vozu a zhotovení nového laku. Motorák prodělal v letech 2015-2018 generální opravu v ŽOS Zvolen, kde prošel kompletní renovací skříně, podvozků, opravou spalovacího motoru a všech hlavních komponent včetně novostavby interiéru s využitím původních dekorů, mobiliáře a inventáře. Oprava nebyla provedena pečlivě a tak se motorák v průběhu roku 2018 několikrát vracel do Zvolena na reklamace.

Součástí opravy vozidla nebyla GO nápravových převodovek, ani trakční převodovky. Tuto opravu provedly nakonec v zimní sezoně 2018-2019 dílny ČD v Trutnově. Teprve po tomto zásahu je vozidlo hotové a kompletní. Historicky jde o nejdražší opravu, která se vyšplhala k částce 10 000 000 Kč.


 

Aktuality

M 262.0180 a M 152.0535

Katusice hlavní nádraží

Dovolená s motoráčkem skončila

Jako před 50 lety

Pražský motoráček – stálice v nabídce

Lužický motoráček nejezdí

Podlipanský motoráček v provozu

Bixovna na Šenovce

Nový pár vlaků T1 jako přípoj od cyklovlaku T2

Kde to je?

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009