Vozidla
Motorový vůz M 131.1302 / 801.302-1
Motorový vůz, přezdívaný „hurvínek“, byl vyroben ve Studénce v roce 1951. Většinu svého provozního života strávil na jihomoravských lokálních tratích – do roku 1977 sloužil v depu Veselí nad Moravou, kde byl v březnu tohoto roku pro závady odstaven na více než dva roky z provozu a následně předán do Břeclavi. Teprve v listopadu 1979 prošel v břeclavském depu střední opravou. Poté toho ale pod křídly ČSD již příliš nenajezdil. Z Břeclavi byl v roce 1980 předán do depa Brno dolní, kde měl poslední výkony v lednu 1981 a následně zde byl odstaven až do roku 1982. V květnu tohoto roku byl vůz odprodán Agrochemickému podniku Svitavy jako hnací vozidlo pro posun v provozu Cerekvice nad Loučnou, kde ale využíván nebyl. V areálu bývalého cukrovaru byl jen odstaven a následoval přesun do provozu Městečko Trnávka, kde stroj vydržel až do roku 1993. Poté se coby uvažované muzejní vozidlo dostal do soukromých rukou a postupně byl deponován v LD Kralupy nad Vltavou a výtopně ve Zlonicích, kde na něm probíhaly opravné práce různého charakteru, a od roku 1996 byl na dlouhá léta deponován v Mostě. V roce 2005 stroj odkoupilo jako neprovozní KŽC a předalo jej do opravy společnosti Olpas Moravia, s.r.o., kde se „hurvínek“ dočkal celkové renovace a obdržel historický lak. Oprava byla dokončena v roce 2007 a od té doby bylo vozidlo nasazováno na výkony ve středních Čechách, v roce 2011 se pak přesunulo do severních Čech, kde zajišťuje každoročně vozbu Kamenického motoráčku na muzejní trati mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem. Příležitostně zajíždí i do Liberce na Lužickém motoráčku a vůz lze vídat i při jiných zvláštních objednaných jízdách zejména na severu republiky. V roce 2014 provedly nymburské dílny další větší dílenské opravy a obnovily lak, který již nebyl v nejlepším stavu. Po provozní sezóně 2014 byl stroj přistaven k zatím poslední opravě převodovky a spalovacího motoru. V letech 2017-2018 motorák prošel znovu opravou spalovacího motoru a současně bylo dosazeno nové hnací dvojkolí. Dílna KŽC provádí každoročně střední rozsah údržby vozidla tak, že přes zimu se hurvínek stahuje do dílen do Prahy, kde prochází náročnější údržbou, kterou nelze v České Kamenici provádět. |
|