Ze školy do Scuol Tarasp aneb 150. setkání KŽC v Salzburku

Sraz: v pátek 1.7.2022 v Praze hl.n. před odjezdem vlaku EC 331 směr Linz (odj v 6:04 hodin)

Program: Pátek 1.7.:
Společná jízda vlakem z Prahy přes Linz do Lambachu. Odtud dále původní nostalgickou tratí do Gmunden Seebahnhof (nyní je nově trať spojena s nejkratším tramvajovým provozem v Evropě a pokračuje tedy dále městem Gmunden až k nádraží trati Attnang Puchheim – Stainach Irnding). Prohlídka původního nádraží Gmunden Seebahnof, případně koupání v jezeře a dále po tramvajové trati k nádraží. Následně vlakem ÖBB přes Hallstadt (případně možná zastávka a přejetí přívozem od nádraží do města a zpět) do Steinach Irnding a následně přes Bischofshofen do Salzburku. Nocleh v Salzburku, možnost posezení v pivnici na hradbách.
Sobota 2.7.:
Jízda vlakem ze Salzburku přes Freilassing do Berchtesgaden. Dále autobusem do Schönau am Königsee. Odtud elektrolodí po jezeře Königsee do malebné osady St. Bartholomä, která je známá kaplí na břehu jezera pod alpskými horami. Následně možnost pěší turistiky zpět do Schönau am Königsee (převýšení cca 1000 m nahoru a následně opět dolů) nebo návrat lodí. Večer návrat do Salzburku, nocleh.
Neděle 3.7.:
Jízda vlakem v trase Salzburg – Zell am See – Wörgl – Innsbruck – Landeck Zams. Zde – tedy v poslední stanici před Arlberským tunelem vystoupíme, abychom dále z autobusu sledovali tok Innu a po jeho břehu vstoupili na území Švýcarské konfederace. Ano, moc se o tom neví, ale Inn pramení ve Švýcarsku a dokonce i St. Moritz leží na jeho toku... Dojedeme autobusem do Scuol Tarasp a bude následovat přestup do vlaku Rhätische Bahn a projetí trati přes Lavin do Klosters Platz, následně tunelem zpět a odbočkou do stanice Susch, poté zpět přímo (mimo tunel) do Lavinu a následně již do Pontresiny. Odtud do St. Moritze a zpět přímo do Samedanu a nakonec přes Bever do Filisur. Zde nocleh.
Pondělí 4.7.:
Základní program: Vlakem z Filisuru přes Davos Platz a Klosters Platz do Lanquartu. Odtud normálněrozchodným vlakem SBB do Churu a potom opět úzkorozchodným vlakem Rhätische Bahn městkými ulicemi Churu a dále údolím od Arosy. Zde přestup na lanovku a výjezd do sedla Urdenfüggli. Následuje turistika do obce Parpan, dále autobusem do Tiefencastel a vlakem do Filisuru. Zde nocleh.
Alternativně (pro ty, kteří nemají projeto) je možnost namísto tohoto programu vyjet zpět do Pontresiny a projet si trať přes sedlo Bernina do Tirana a zpět (pozor – vstup do Itálie).
Úterý 5.7.:
Jízda vlakem s Filisuru do Churu a následně do stanice Oberalppass. Zde turistika k prameni Rýna a zpět. Následně vlakem do Andermattu, přestup do Göschenen a následně vlakem SBB do Bellinzony. Odtud pak projetí nejdelšího železničního tunelu na světě – Gotthard Basis Tunelu (délka cca 57 km) a stejným vlakem pokračování do Basileje. Zde přestup na tramvaj, kterou přejedeme na území Francie do St. Louis, zde nocleh.
Středa 6.7.:
Ze St. Louis dojedeme vlakem do Mulhouse, zde přestup na tramvaj a dojezd k železničnímu muzeu. Návštěva muzea, potom pokračování tramvají až do konečné stanice Than (tramvaj jede po železniční trati, po níž jezdí i motorové vozy SNCF, ve stanic Than tramvaj končí v nádraží u sypaného perónu). Následně možnost turistiky v pohoří Vogézy, poté z Thanu zpět do Mulhouse vlakem SNCF a dojezd zpět do St. Louis, nocleh.
Čtvrtek 7.7.:
Jízda vlakem v trase St. Louis – Mulhouse – (po místní trati) – Freiburg – Offenburg – dále po scénické trati Schwarzwaldbahn – Donaueschingen – Ulm Hbf – Ingolstadt – Regensburg a následně posledním mnichovským Ex zpět do ČR.

Ukončení akce: ve čtvrtek 07. 07. 2022 ve 22:21 v Praze hl.n. po příjezdu EC 363 z Mnichova

Členská schůze: nekoná se

Ubytování: zajištěno dle výše uvedeného program

Účastnické poplatky:

varianta účasti člen KŽC ostatní
celá akce: 27 490 Kč 27 990 Kč

Cena obsahuje: • jízdné veškerými vlaky a autobusy po celou dobu akce, ubytování a veškerý další uvedený program, cena neobsahuje jízdenky MHD na fakultativní programy

Přihlášky: Závazné přihlášky přijímá organizátor do 15. 05. 2022.

Uzávěrka přihlášek: v neděli 15. 05. 2022

Platba: : Účastnický poplatek je nutné zaplatit do 15. 05. 2022 na účet Klubu železničních cestovatelů č. 43-944 610 0277 / 0100 pod variabilním symbolem č. datum narození příp. číslo členské průkazky

Poznámky: Po individuální dohodě s organizátorem je možné dohodnout i jinou variantu účasti.
Uvedené propozice mohou doznat úprav v závislosti na možných změnách jízdních řádů. V takovém případě budou všichni přihlášení účastníci o této skutečnosti neprodleně informováni.

Organizátor: Ing. Vojtěch Dabrowski, tel.: 777 218 106, e-mail: vojtech.dabrowski@kzc.cz

Zápis z akce

„Zvonek zvoní, škola končí, po schodech se běží. Žák už běží na nádraží a je náhle svěží, Scuol Tarasp…“. Tato mírně modifikovaná slova by se ke známému nápěvu jistě hodila. A onen první červencový den byla před šestou hodinou ranní více než aktuální. Radostně jsme nastoupili do EC směřujícího z Prahy do Lince a ani nám nevadilo, že byla zařazena jiná než plánovaná souprava…

Prvním táhlem akce bylo bezesporu projetí nové trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora, a to hned prvním vlakem uvedeného směru! Nejprve jsme drželi tempo 50 km/h (to abychom měli ten správný výhled), ale u Červeného Újezda si vláček řekl, že bylo dost kochání a je třeba si pospíšit (tak to ostatně v KŽC při leckteré fotopauze je, že?) a do Tábora jsme přijeli s náskokem. Poklidná jízda skončila bez varování v Kaplici, kde nám bylo teprve po příjezdu do stanice oznámeno, že dále pojede náhradní souprava. Tou byl krátký RegioPanter, takže si lze živě představit, jak to tu vypadalo. Další přestup - tentokrát již plánovaný – proběhl v Rybníce do náhradního autobusu, který ÖBB vypravili v ohromném množství 1 ks. No – vešli se všichni – a my dokonce seděli, příjezd do Lince byl sice opožděn, nicméně mi tu měli dost času, takže vše ok.

Naše další jízda vedla osobním vlakem do stanice Lambach, kde jsme přestoupili do téměř historického vozidla směr Vorchsdorf. Následovala jízda tramvají – ano, trať Vorchsdorf – Gmunden byla před několika lety spojena s nejkratší tramvajovou sítí v Evropě v Gmundenu, takže jsme jeli tramvajovým vozem po úzkorozchodné dráze až k místu, kde dříve stávalo nádraží Gmunden Seebahnhof. Jak název napovídá, je tu dobré místo koupání, což počasí umožňovalo. Následně jsme tramvají dojeli k nádraží Gmunden, odkud jsme se (to již ale pršelo) přes Attnang – Puchheim dostali do cíle prvního dne cesty v Salzburku.

V sobotu ráno jsme se sešli již opět za krásného slunného dne na hlavním salzburském nádraží, odkud jsme přejeli do sousedního Bavorska. Z pohraničního Freillasingu jsme pokračovali druhým vlakem do Berchtesgaden a následně autobusem k jezeru Königsee. Tady jsme vyměnili dopravní prostředek za loď, kterou jsme propluli úchvatným údolím, přičemž vrcholem byla krásná ozvěna. A to již z poza oblouku vykukuje věž malebného kostela v St. Bartolomä. Tady se naše skupina rozdělila. Jedni se vrátili lodí a o jejich dalším programu toho zase až tak moc nevíme… :), ti zdatnější se vydali zdolat ferátu s převýšením více než 800 výškových metrů k chatě Kührortsalm. Pivečko a polívčička byly skutečně zasloužené, čekala nás ovšem ještě cesta dolů so Schönau am Königsee – tu jsme však rovněž zcela bravurně zvádli, takže následovala vynikají večeře v nádražce v Berchtesgadenu. A pak už hajdy do Salzburku…

Neděle byla ve své většině věnována projíždění. Začali jsme tratí směr Tyroly přes Zell am See, pokračovali po části Arlberské trati, ale pozor! Tentokrát jsme zůstali věrni Innu, nikoli trati směr Bregenz! Takže na švýcarské území jsme sice dojeli autobusem, ale zato zpožděným! Jen tak bylo možné vychutnávat „krásy“ pohraniční zastávky v jediném infocentru s předraženým sortimentem… Ale pak už následoval dojezd do Scuol Tarasp, kde začínají (nebo končí?) koleje Rhätische Bahn. A tu jsme projeli docela zhurta. Nejprve do Pontresiny, potom Svatý Mořic a nakonec až do Davosu, kde jsme tentokrát nocovali.

V pondělí ráno jsme dokončili projetí tratí v oblasti Davosu, a to včetně dlouhého tunelu, který je využíván i pro přepravu aut nákladními vlaky. Přes Lanquart jsme se přesunuli do Churu, abychom projeli další skvost – trať do Arosy, která začíná v ulicíh Churu, aby následně nastoupala až do vysokých hor… Nám ale výška nestačila, tak jsme si pomohli lanovkou až na hřeben. Dolů to pak již bylo po svých až do Parpanu. Zvoníci kravky, bublající potoky… ještě zbývalo si zajódlovat a vše by bylo švýcarsky dokonalé… Z Parpanu zpět do Davosu jsme jeli autobusem, který však zase až tak dokonalý nebyl – spoje na sebe vzájemně nečekají, navíc začalo pršet, takže jsme nakonec dojeli až k vlaku – ten je přeci jen jistější…

Úterý jsme zahájili jízdou dolů do údolí, konkrétně do stanice Reichenau – Tamins. Tady jsme přestoupili směr Disentis Muster, kde jsme Rhätskou dráhu vyměnili za Matterhorn Gotthard Bahn. Zubačka nás vyvezla do vrcholové stanice Oberalppass, kde jsme měli cíl dosáhnout pramene Rýna. Občas ale nejde vše úplně tak, jak má, při obědě jsme se v restauraci zdrželi a bylo zřejmé, že dojít až nahoru k prameni je, jak se říká, „o hubu“. Pokud tedy chceme stihnout další nabitý program… Takže jsme se vrátili pokorně do Oberalppassu a přes Andermatt a Göschenen zamířili do Domodossoly. A pak následoval další zlatý hřeb – projetí nejdelšího železničního tunelu na světě – Gotthard Basis Tunelu. Pendolino ukončilo jízdu mimořádně v Oltenu, a to z důvodu výluky, takže dále do Basileje jsme jeli jiným IC vlakem. A pak už následovala další změna dopravce – do konečné dnešního dne v Milhúzách jsme již jeli se SNCF, což bylo na stavu soupravy docela vidět… Na ubytování dojíždíme tramvají kolem jedenácté večer…

A jsme ve Francii… A abychom si to dobře uvědomili, byla nám naordinována alespoň taková malá stávka SNCF. Znamenalo to, že jsme do Thanu jeli ve středu dopoledne tramvají po železniční trati o 2 hodiny později oproti plánu a pak následně nejbližším vlakem zpět do Mulhouse. I tak se ale stíhala návštěva skvostného železničního muzea..

A to již míříme mílovými kroky k závěru akce. V podstatě celý čtvrtek byl v jejím znamení – nicméně s ohledem na řadu výluk na německém území zvolili jednotliví účastníci akce různé trasy cesty domů – přes Norimberk, Drážďany či dokonce přes Ulm… Ale všichni dorazili v pořádku a natěšeni na další akce. Tentokrát nebudeme čekat celý rok – příští zahraniční setkání KŽC je plánováno v Řecku, Bulharsku a Rumunsku již na únor 2023. A jeho propozice jsou na webu, tedy stačí otevřít a hltat, hltat – a následně se přihlásit… :)

Zapsal: Ing. Vojtěch Dabrowski