Ještě jednou a naposled k označení stosedmnáctky

9.8.2010 Praha

Vzhledem k tomu, že se rozvířila jako již po mnohokráte  neobvykle plamenná diskuse, ne poprvé kritizující prakticky jakékoliv rozhodnutí KŽC, tak Vám, vážení přátelé záchrany kolejových vozidel přinášíme toto stanovisko.

Naprosto přesně tuto reakci jsme spolehlivě, bezpečně a za všech okolností očekávali a proto jsme se předem rozhodli, že než bude motorák označen, než se dá příkaz k výrobě jeho litých tabulek, tak budeme chtít, aby se k nejednoznačné situaci vyjádřila co nejširší odborná veřejnost, tedy včetně historiků a modelářů.

Proto jsme na našich stránkách otiskli příspěvek, kde jsme lidi vyzvali, ať se vyjádří a pošlou nám včas své názory. To se také stalo, ale jsou to právě zástupci těchto dvou skupin, kteří se nám ozvali nejméně. Zajímavé. Zejména nikdo z momentálně ohnivě diskutujících pánů na fórech se nám neozval ani náhodou. Teď, když je už pozdě, tak ale najednou reagují a to s obrovským zaujetím, se starostlivostí o dobro věci. Kritizují KŽC s akcentem na to, že dlouhodobě a opakovaně dělá chyby, takže jaký je KŽC? Špatný - to kdyby to náhodou někdo ještě nevěděl. Že to, co v jejich očích jsou chyby, to v jiných očích chyby nejsou, o tom nechtějí slyšet. Vynikající politická práce. Děkujeme za podporu. Budeme si jí pamatovat a až se přijdete ve 117ce svést, nezapomeňte se nám představit. O názory erudovaných historiků jsme přitom výslovně stáli. Uvnitř KŽC nebyla jednotnost, sami jsme váhali. Byli jsme rozhodnuti se přiklonit k převažujícímu názoru jako k jazýčku na vahách.

Takže teď se oni čelní historici a modeláři, kteří se obětovali, a vzali to těžké břímě kritiky KŽC opět na svá bedra, dostali do pozice naštvaných nositelů pravdy, kterou jim barbarská KŽC na jejich motorácích pořád znova a znova bere.

Přitom nikde není psáno, že po nějaké době se vozidlo může označit či nalakovat třeba zase jinak. Má smysl teď vést diskusi o označení vozidla, které je možné časem lehce měnit, či o laku a písmu v situaci, kdy je tenhle motoráček epochálně vyveden z Drah a díky nám tady bude napořád?

Je jistota, že nyní krásná, drážní 183ka, až třeba spadne do neschopnosti, bude ještě opravena? Neposlouží její díly jedné z motoricky funkčních, ale šedivých kolegyň, které ještě zbývají v provozu? Kolik krásně natřených, renovovaných vozidel mělo v minulosti tu smůlu, že právě ony měly poruchy, či havárie a byly odstaveny? My se stosedmnáctkou máme úmysly dlouhodobé a kdyby se s ní něco stalo, bude vždy znova opravena. Dáte nám na to, vážení modeláři? Uvědomujete si vy pánové z K-reportu ten rozdíl? Kritizujete KŽC za číslo na tabulce, či provedení popisků, které tam ještě všechny ani nejsou, jmenujete nás kvůli tomu jako negativní subjekt, a samotný akt uvedení tohoto exempláře do nesmrtelnosti necháváte jako vedlejší záležitost, takovou v podstatě úplnou maličkost, samozřejmost. Vlastně škoda, že si ho nevzal někdo jiný, když už byl volný, že? Stačilo jej odvést…

Po váhání jsme proto nakonec potlačili ortodoxně historizující hledisko a jako vlastníci jsme si svobodně rozhodli podle výsledku své ankety. Ano, M 262.1117 tak dosud nikdy značená nebyla, ale teď tak značená je a tak značená bude. KŽC má nyní už 4 dvěstědaašedesátky a ať chcete nebo ne, spoluvytváří a ovlivňuje jejich historii. Věrně něco napodobovat? Ano, rádi, ale ne úplně všechno. Vozidla mají za úkol zasahovat do provozu a nejsou to jen exponáty. Chceme lvíčky a bílé pruhy na náraznících jako součást své identity. Jako naší reprezentaci. Teď v Rakousku tam lvíček na 056ce hrdě zářil před místními a Ti nevěřili, k čemu se chudí Češi odhodlali. Jsme svébytní, je to tak moc těžké přijmout? Všechno je jednou poprvé. I třeba po 52 letech.

Jak bude značená za dalších 52 let ať si rozhodne ten, kdo to bude mít v budoucnu v kompetenci. Předně bychom si přáli, aby měl co označovat, místo planých diskusí. Historikům a modelářům, kteří si v sobě nesou nepochopení přerůstající v nesnášenlivost vůči jinému, než svému názoru vzkazujeme: Zachraňte si taky nějakého ze zbylých loďáků a udělejte si ho podle vlastních, jistě náročných představ a ještě lépe! Teď je na to poslední šance. Nebudou.

Skočte si do banky přátelé, pošlete ČD, a.s. příkazem sedmimístnou sumičku. Pak je za další nejméně šestimístnou sumu uveďte do dlouhodobě perspektivní provozuschopnosti a za ještě další podobnou sumu nalakujte a označte si je. A nezapomeňte na maličkosti, jako jsou obruče, baterky i třeba na takové tekoucí hady topení! Další statisíce až milióny. Dráhy budou rády, že se díky Vám těch starých šrotů konečně zbaví a pomůžete vícenásobné záchraně řady 831. Zatím má své jisté jen ta naše, momentálně dle Vás špatně označená 117ka...

Foto: 94

 

Aktuality

749-006 po renovaci

Rekreáky vyjely, počasí stálo za nic.

Rekreační vlaky vyjedou 23.5.!

Satalická křižování

749-259 po větší dílenské opravě

Podřipák a Kameničák vyjedou 16.5.2020

851-008 na vlečce ČKD Blansko

Podlipanský motoráček

Snad již brzy!

Šenovka: oprava železničního svršku na sklářské lokálce

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009