Výtopna Zdice se načas vrátila do starých časů

4.4.2010 Zdice

Velikonoční sobota a neděle ve zdickém depu byla ve znamení jeho znovuotevření pro veřejnost při začátku nové sezóny. Letos organizátor a provozovatel zdejšího muzejního depa, firma SAXI přišel s novinkou a uspořádal při této příležitosti setkání provozuschopných motorových vozů řady M 262.0 spolu se zavedením zvláštního spěšného motorového vlaku, vedeného touto řadou.

Vozy M 262.0 se k Výtopně Zdice úzce váží, neboť odsud byly po 40 let zcela pravidelně turnusově nasazovány a tak zde a v okolí po celou dobu tvořily tradiční kolorit, zejména na malebné trati číslo 200, která ze Zdic odbočuje směrem do jižních Čech. Letos je tomu celých 60 let, co sem první vozy této řady přišly z výroby. Počasí se hlavně v sobotu slušně vydařilo a tak akce přilákala velký počet návštěvníků i fotografů, z nichž nemalá část si určitě na provoz těchto dnes již značně letitých motoráků v okolí Zdic ještě velmi dobře vzpomíná.

Na pozvání organizátora akce reagovala společnost KŽC Doprava, s.r.o. která je dnes jednoznačně hlavním a dominantním provozovatelem historických motorových vozů M 262.0 u nás. Do Zdic v sobotu dopoledne okolo 9:30 dorazil dlouhý, úctyhodný konvoj těchto strojů coby Sp 11701 Expres Výtopny Zdice, doplněný ještě o 2 přípojné vozy řady Bix, které k motorovým vozům řady M 262.0 od šedesátých let nerozlučně patří. Po krátkém posunu v rámci stanice souprava vjela po nedávno obnovené spojce do obvodu depa. Následovalo otáčení jednotlivých vozidel na točně a jejich následné zasunutí na jednotlivé kolejové paprsky.

Nechybělo ani srdcebolné houkání a tak akce začala rychle naplňovat plánovaný účel naladit u zúčastněných nostalgický sentiment a vyvolat vzpomínky na éru nedávno minulou. Postupně rolovaly vozy M.262.056, M 262.124, vozy Bix 372, Bix 557 a nakonec M 262.180, všechny v dlouhá léta neměnném, tzv. „polomáčeném“ barevném provedení a v dobře udržovaném laku.

Návštěvníci akce si mohli prohlédnout některá další opravená vozidla, která jsou zde trvale deponována i která sem při této příležitosti zvlášť přijela. Například nově restaurovaný vagón řady Z, který byl rovněž otočen a vystaven, stejně tak jako raritní posunovadlo, které bylo nedávno získáno z Holýšova a tím zachráněno před šrotací. I milovníci historických, zejména nákladních silničních vozidel si přišli na své, neboť jak známo zdejší muzeum se mimo jiné zaměřuje i na ně. Spojení s městem kyvadlově zajišťoval kloubový autobus značky Ikarus 280.

Odpoledne byla uspořádána zvláštní jízda mimořádného, spěšného motorového vlaku nazvaného „Herold Expres“, vedeného vzorně rekonstruovaným sólo vozem M 262.056 v trase Zdice - Lochovice - Příbram - Březnice a zpět. O spoj byl velký, až nečekaný zájem a vlak byl plně obsazen. Cílem cesty v Březnici byl nejmenší průmyslový pivovar u nás, pivovar Herold, který byl partnerem celé akce a který je znám svými kvalitními produkty, vyráběnými tradiční českou technologií otevřeného kvašení a dozrávání v ležáckých sklepech. Tento cíl cesty dokreslil celkově příjemný kolorit vzpomínkové akce, neboť zdejší pivovar je velmi atraktivní i po architektonické stránce. Pro účastníky jízd nostalgických vlaků je navíc ještě neokoukaný. Většina cestujících vlaku si s gustem dopřála i exkurzi do výrobních prostor spojenou se zajímavým výkladem a degustací širokého sortimentu na nádvoří pivovaru.

Točené pivo Herold bylo neustále k dispozici i ve vlaku i přímo před vchodem do Výtopny včetně servisu teplého a studeného občerstvení. Pro sběratele pivních kuriozit pivovar připravil speciální „Ležák Výtopny Zdice“ s unikátní etiketou, který byl v nabídce až do svého vyprodání. Večer se v depu konalo grilování při ohni a především pak v pozdějších hodinách nastaly dlouho očekávané chvíle nočního fotografování krásně osvětlených, vystavených strojů. V tu chvíli bylo možné pořídit opravdu nádherné a nevšední záběry.

Druhý den, v neděli byla dopoledne umožněna detailnější volná prohlídka pózujících vozidel a před polednem se z depa odebral jeden motorový vůz směrem do stanice za účelem vozby letošního prvního „Podbrdského motoráčku“, což je jeden z nejoblíbenějších pravidelných výletních vlaků společnosti KŽC Doprava. Řada M 262.0 byla na rameni tohoto motorového vlaku k radosti fotografů poměrně vzácným úkazem, neboť v minulých sezónách zde byl k vidění prakticky výhradně dvouosý Hurvínek řady M 131.1. I letos se s ním na tento pravidelný výkon počítá. Vlak Podbrdského motoráčku byl opět obsazen do posledního místa.

Akce se celkově vydařila, zájem byl veliký, počasí vyšlo a vše důležité proběhlo podle plánu. Účastníci mohli určitě odcházet po všech stránkách spokojeni. V odpoledních hodinách byly jednotlivé vozy postupně vytaženy z depa, pospojovány do soupravy a poté se opět jako spěšný vlak „Expres Výtopny Zdice“ vydaly po hlavní trati přes Beroun a Prahu do Lysé nad Labem na místo, kde jsou deponovány.

Foto: 65

 

Aktuality

749-006 po renovaci

Rekreáky vyjely, počasí stálo za nic.

Rekreační vlaky vyjedou 23.5.!

Satalická křižování

749-259 po větší dílenské opravě

Podřipák a Kameničák vyjedou 16.5.2020

851-008 na vlečce ČKD Blansko

Podlipanský motoráček

Snad již brzy!

Šenovka: oprava železničního svršku na sklářské lokálce

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009