Vývoj řady 830 a 831 u KŽC

22.1.2017 Praha

U KŽC se před 10 lety se začaly psát dějiny řady 830 a před 5 lety také řady 831

V letech 2007-2008 začalo na Slovensku hromadné odstavování čtyřnápravových motoráků a přípojňáků. A KŽC jako první a chvíli i jediný ze všech českých subjektů pochopil příležitost pořídit tato krásná vozidla a dát jim šanci: prostě je zachránit, neb tento princip se stal podstatným leitmotivem činnosti celého KŽC. Nikdo jiný v té době motoráky nezachraňoval, nostalgie zatím neměla směr a cíl.

První vozidlo z řady 830, které jsme v roce 2007 koupili, byl 830-124, který jsme získali již odstavený z provozu od firmy Sortera, která všechna vozidla od ŽSSK odkoupila. V následujícím roce jsme od BRKS, která odstavila svoje motoráky taktéž z provozu, koupili vraky 830: 056, 180 a 193. K dispozici byla ještě 830-057, nicméně tu jsme koupit nemohli, protože byla blokována organizací MDC Bratislava, což se později ukázalo jako podstatná chyba, že MDC Bratislava motorák chtělo. 057 je dnes již sešrotovaná a mrtvá. To by se jistě nebylo stalo, kdyby bývala byla prozřetelně taktéž v jednom balíku odprodána KŽC. Vozidlo 830-193 jsme následně prodali do Olpas Morávia, abychom si zabezpečili finanční prostředky pro opravu zbylých dvou: 056 a 180. 830-056 byl posledním motorákem, u něhož PARS NOVA Šumperk provedl hlavní opravu. Postupem času KŽC zprovoznil všechny tři 830: 056, 124, 180. A je to již 10 let, co zajišťují provoz a blíží se doba jejich hlavních oprav a vyvažovaček. Jako první přistavil KŽC na hlavní opravu v letech 2014-2015 stroj 830-180, který je již hotový. V současné době se opravují podstatné celky u 830-056 a v roce 2018 čeká hlavní oprava poslední kousek a to 830-124.

Řada 831 přecházela od ČD ke KŽC v letech 2010-2012. Tehdy motoráky končily v depech Šumperk a Klatovy a národní dopravce je vyřazoval z provozu. První si cestu ke KŽC našla klatovská 831-117, v dalším roce se k ní přidala klatovská 831-168 a šumperská 831-183. Původně jsme chtěli 831-167, nicméně tu si preferenčně zajistil jiný vlastník. Jaký osud potkal 168 a jaký 167 si každý znalý čtenář sám ověří a závěr dovodí. Jako poslední jsme koupili 831-212, od vlastníka Noprosu Varnsdorf, který si ji koupil, ale neměl síly a peníze na to ji opravit, proto ji nám odprodal s tím, že ji KŽC zprovozní a v KŽC bude v dobrých rukách. Provozní tehdy byly pouze 117 a 183. 168 a 212 musely dostat vyvazovačku a GO spalovacího motoru a většiny funkčních celků jako např. trakčáky atp.

vlastnil celkem 8 motoráků obou řad, 1 odprodal, zbylých 7 udržuje, provozuje a pečlivě se o ně stará. Tato vozidla na výkonech nostalgických a turistických vlaků v budoucnu udělají ještě mnoho radosti a je dobře, že se je podařilo zachránit a nalézt jim novou a smysluplnou práci.

Ostatním jsme prošlápli cestu. Ostatním jsme ukázali směr. Ostatní jsme inspirovali a ti se vydali ve šlépějích a idejích KŽC. Tím došlo k záchraně dalších vozidel jinými vlastníky a k renesanci provozu těchto skvostů československého poválečného průmyslu na českých kolejích.