Dovolená s motoráčkem 2015 aneb zápisky z Tour de Slovakia III

30.7.2015 Plešivec

Ve dnech 4.-12.7.2015 se uskutečnila tradiční akce, kterou KŽC organizuje jako železničně poznávací zájezd pro nejširší veřejnost již 15.rokem.

Letos jelo 40 cestujících, dalším zájemcům jsme vystavili stopku a odmítli je, protože ve vlaku musí být také pohodlí.

Letošní D 2015 byla ve znamení proježdění gemerských lokálek (Slavošovce, Muráň, Dobšiná). Jako velmi zdařilé lze hodnotit fakt, že jsme dojeli do Velkého Krtíše. Dá se říci, že jízda do Krtíše byla železničním high-lightem. Přišlo x-dalších lidí na jednodenní účast, pouze na jízdu do Krtíše. Vyhověli jsme jim a vzali je. Nicméně jsme museli, bohužel, kvůli legislativním důvodům nejet vlastním vozidelm, ale motorákem 812 od objednaným u ŽSSK a navíc jsme museli být ještě na přípřeži po území Maďarska. Tam nás táhnul jako vlakovýi Bzmot H-Start. Je to víc než tragikomické, jak moc zkomplikovala Evropská železniční agentura volný pohyb vozidel po infrastruktuře, nota bene na tratích, kde vozidla ex 810 Studénka byla vždy doma, kde neexistuje traťové rádiové spojení a zab.zařízení jen na úrovni 19.století. Další příklad toho, jak evropské směrnice a předpisy implementované do národních norem a vyhlášek komplikují, resp. zcela znemožňují interoperabilní drážní dopravu. Ostuda! Nicméně všechny překážky jsme statečně překonali a nakonec jeli. Zdá se, že šlo o zcela poslední jízdu, neboť úsek Bušince – Velký Krtíš bude od GVD 2015/2016 mít zastavenu nákladní drážní dopravu. Ještě lze doplnit, že jistý spolek neúspěšně v roce 2000 chtěl také projet do Velkého Krtíše a skončilo to paralelní jízdou objednaným autobusem a cestující se přes úsek MAV prostě nesvezli, tudíž jim chybí související úseky od – do státní hranice SK – MR. Ale k naší tíži jsme za průjezd Maďarskem museli zaplatit 2600€, což celou akci vrhlo do červených čísel, ale zklamat důvěru klientů, kteří si zaplatili zájezd a věřili v úspěch KŽC dosáhnout dobití Krtíše vlakem byl závazek mnohem vyšší, takže jsme se rozhodli nezklamat a i za takto přemrštěnou cenu požadovanou Maďary jet a jízdu neodpískat.

Nechybělo projití slavošovských tunelů, ani kompletní projetí košických spojek (nákladní spojky a tratě, spojky mimo Barcu).

Účastníci zájezdu ocenili i zvláštní objednaný úzkokolejný vlak z Miskolce do Mahócy, kam nic nejezdí. Jde o malebnou úzkokolejku, takovou méně turisticky atraktivní severní větev od jižní větve Miskolc – Garadna, kde v Lillafüredu jsou známé lázně a rekreační turistická oblast. A krátké putování Maďarskem zajímavě doplnil výlet na soutok Bodrogu a Tisy; tedy milý pobyt ve vinařském městečku Tokaj, kde se koštovala vína o různém obsahu putní. Jízda po lokálce do Hidasnemeti přes Abaújszantó taky patří k raritám, neboť po trati jezdí pouze 2 osobní vlaky a ke změně GVD je taktéž naplánováno zastavení drážní dopravy.

Na závěr si všichni odpočinuli ve Slovenském ráji a závěrečný víkend jsme měli možnost vyrážet z Dedinek na různé túry do okolí Dedinek.

Už nyní se pravidelní účastníci Dovolených s motoráčkem těší na akci v roce 2016.

 

Aktuality

Šenovka: oprava železničního svršku na sklářské lokálce

Šenovka: oprava přejezdu km 1,120

Provoz KŽC (koronavirus)

Rekreační rychlíky 2020 – kdy vyjedou?

Krokodýl na Liteňce

Provozní sezona KŽC 2020

Zahájení rekreačních rychlíků se blíží

749-006 na výletě na Šumavě

Nejmodernější motoráky v ČR brázdí Prahu přesně 1 rok

Rádia GSM-R do vozidel KŽC

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009