KŽC zařadil do vozového parku nové 810

22.7.2013 Praha

KŽC Doprava zařadil do svého vozového parku nové motorové vozy ř. 810. Vzhledem k tomu, že o tyto motoráky dosud neprojevil nikdo významnější zájem a spíše je každý stále ještě neoprávněně zatracuje (byť nebýt jich, 1/3 tratí v ČR by už dávno byla bez provozu), usoudili jsme, že se blíží doba, kdy 810 začínají hromadně mizet z českých a slovenských kolejí a je třeba je zachovat pro budoucí generace. A tak v roce 2011 vznikla v KŽC myšlenka několik těchto typicky českých představitelů železničního průmyslu reprezentované výrobcem Vagonka Studénka z 80.-tých let zachránit.

V ŽOS Zvolen byla KŽC objednána vyvazovací oprava v rozsahu H a to u všech 4 m.v., které k nám připluly ze slovenské flotily tamních „dvaapadesátek“. Při provádění hlavní opravy jsme nechali omladit interiér tím, že jsme se rozhodli pro čalouněné sedačky, dosadili záclonky a provedli různá vylepšení, což vše má za cíl vytvořit lepší pohodlí pro cestující.

2 motorové vozy nesou nově retrolak z běžně provozního designu 90.-tých let na Slovensku (označení ponesou jako M 152.0) a 2 motorové vozy jsme ponechali v ex laku ŽSSK (tyto budou označeny jako 810), neboť tento lak nebyl ve špatném stavu a bylo zbytečné ho nechat přelakovat jinak.

Statistika vozidel ř. 810 u dopravce KŽC Doprava tedy vypadá následovně:

810-381: ex RD Humenné (šedo-červený lak ŽSSK zůstal); původem LD Leopoldov (jezdil v 80.-tých a 90.-tých letech v okolí Holíče nad Moravou), v 00.-tých letech byl převeden do RD Humenné, kde dojezdil na výkone humenského depa

810-656: ex RD Humenné, resp. RD Zvolen, kde byla 656 asi 20 let legendou banskoštiavnické lokálky; (šedo-červený lak ŽSSK zůstal); do roku 1993, kdy došlo k převodu asi ¼ 810 z české části ČSFR na Slovensko, byl vůz deponován v LD Zdice, kde jezdil výkony na Liteňce)

M 152.0517: ex RD Poprad (retro lak polomáčený červeno-krémový); původem však z LD Volary, kde jezdil v 80.-tých letech a v roce 1993 byl předán taktéž v rámci dělení majetku mez ČR a SR na Slovensko

M 152.0535: ex RD Zvolen (retro lak polomáčený červeno-krémový); původem z LD Volary, kde jezdil v v 80.-tých letech a v roce 1993 byl předán taktéž v rámci dělení majetku mez ČR a SR na Slovensko. Na Slovensku měl celou dobu výkony na banskošťiavnické loálce, kde se stal místní legendou.

Věříme, že revitalizací a záchranou 810-tek jsme přispěli dalším konkrétním a hmatatelným krokem k železničnímu muzejnictví v Česku, což se od nás, jak jsme zjistili, tak nějak samo od sebe očekává.

Foto: 335

 

Aktuality

Podlipanský motoráček v provozu

Bixovna na Šenovce

Nový pár vlaků T1 jako přípoj od cyklovlaku T2

Kde to je?

Bezdězák potkal strom

Podřipák stále v oblibě

Hektor po 2 letech v provozu

749-006 po renovaci

Rekreáky vyjely, počasí stálo za nic.

Rekreační vlaky vyjedou 23.5.!

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009