Česko-saský železniční festival v Cranzahlu se vydařil

2.6.2012 Cranzahl

O uplynulém víkendu si dali v německém Cranzahlu dostaveníčko železniční fandové z Německa i Čech. Slavilo se 115. výročí otevření úzkorozchodné dráhy do horského střediska Oberwiesenthal a 10. výročí založení dopravní společnosti Erzgebirgbahn. Slavilo se po oba dny a akce se zúčastnily tisíce lidí, kteří využili široké nabídky jízd zvláštních vlaků pořadatelů SDG, Pressnitztalbahn, Erzgebirgsbahn a KŽC Doprava. Společnost KŽC Doprava vypravila na železniční festival jako protokolární vlak zvláštní motorový rychlík z Prahy.

K vidění a ke svezení byly v Cranzahlu a sousedním Jöhstadtu pravidelné i posilové parní vlaky , při posunu s podvalníkovými vozy v Cranzahlu se představila úzkorozchodná mašinka saské řady I.K znovu postavená podle dokumentace z konce 19. století. Ve stanici byla odstavenou souprava M 262.056 s barovým vozem Bixovna, která budila zaslouženou pozornost a současně sloužila jako restaurace pro účastníky oslav. Bylo příjemné zjištění, že předmětem zájmu fotografů a filmařů byla česká souprava historických motoráčků. Při jízdách po oba dny využily desítky zájemců možnost projetí trati Cranzahl-Chomutov netradiční soupravou. Součástí výtavy kolejových vozidel byly i ukázky nakolejování normálně rozchodných vozidel na úzkorozchodné podvalníky a opačně. Po celou dobu hrála v Cranzahlu hudba. Pressnitztalbahn vystavoval lokomotivy ř. 202 (ex V 100) s původními motory. Tyto stroje sloužily jako posunovací zálohy a byly prezentovány v původním červeném laku DR.

Dalším centrem oslav byl Jöhstadt a Steinbach, kde na účastníky krom jízd parních vlaků čekala výstava veteránů silniční techniky. K vidění byly různé pracovní mechanismy a všechna možná osobní i nákladní silniční vozidla. Dalo se zavzpomínat na doby NDR, kdy jsme na silnicích běžně potkávaly vozidla tolik nenáviděná a dnes tak nostalgicky chtěná. Celkem se sešlo asi 50 muzejních exponátů. V trase již vytrhané části úzkokolejky ze Steinbachu do Wolkensteinu pendloval historický autobus.

Oslavy se nevyhnuly ani koncovéstanici úzkokolejky SDG v Oberwiesenthalu. Na návštěvníky čekal den otevřených dveří v dílnách úzkokolejky, prohlídka muzea dráhy a spousta atrakcí v železniční stanici. Vedle stanice pod majestýtným vrcholem Fichtelbergu vyhrávala na podiu dechovka.

K zajímavým šotozážitkům jistě patřily zvláštní jízdy vlaků po trati bez pravidelné osobní dopravy z Schwarzenbergu do Annabergu-Bucholzu süd. Ti, kdo neměli trať projetou, využili možnosti nasbírat další šotokilometry.

Neméně nezajímavé byly posily Erzbgebirgsbahnu mezi Vejprty a Cranzahlem; mezi Chemnitz a Cranzahlem jezdila v desirech kapela a cestujícím zpříjemňovala cestu hudbou. Na akci pozitivně zareagovaly ČD, které posílily víkendovou dopravu na trati 137 zavedením mimořádných vlaků.

Večer, poté co ustal ruch na nádraží a všechny parničky již byly naplněny vodou i uhlím na ranní výkony, se v Bixovně sešli všichni organizátoři za účasti VIP lidí z regionu k hodnocení akce. Bixovna, která hostila přes den návštěvníky festivalu, nyní přivítala svým krásným prostředním a vynikajícím českým ležákem z nymburského pivovaru čestné hosty a organizační štáb akce. Mimochodem, všichni hosté vypili za dva dny 7 sudů piva a 1 sud limonády. Vždy přišla k chuti i gastronomická nabídka z kuchyně hospodského Bixovny p. Kocmana. Podávaly se grilované špízy a luxusní klobásky, k tomu domácí bramboráčky, které se na místě připravovaly. A to vše v atmosféře zapadajícího slunce železniční stanice Cranzahl.

Zajímavá byla informace lidí z Německa z organizačního štábu akce Česko-saský železniční festival týkající se dotazu, proč se v minulosti nekonaly tyto oblíbené akce. Akce prý umřela na nezájmu české strany a lidí zapojených před lety do organizace na české straně. Němci neměli na české straně žádné lidi, kteří by akci uměli udržet nad vodou a měli zájem něco spolupořádat. Nyní štafetu spoluorganizátora za českou stranu přebírá KŽC a říkáme, že se zodpovědně ujmeme této zajímavé akce a budeme německým kolegům solidními partnetry, aby nebyli napříště již zklamáni z nekomunikace zpoza druhé strany Krušných hor, kde se jim již zavedený subjekt těžko vypaří jako pára nad hrncem. Akci KŽC už napodruhé v hostorii padnout nenechá!

Na závěr můžeme poznamenat, že účastníci víkendového zájezdu KŽC měli veškerý program zdarma, protože jsme všem cestujícím zajistili „dvoudenní režijku“ na všechny vlaky a autobusy v Německu, které byly předmětem oslav. Tuto ne nevýznamnou finanční výhodu, kterou KŽC nabízelo všem, ocenilo 48 cestujících, kteří se vydali na zajímavý železniční nostalgický víkend k našim severním sousedům do Cranzahlu.

Foto: 247