Praha technická trochu jinak

31.5.2012 Praha

Po zájmu, který vzbudila myšlenka ukázat Prahu a železniční zajímavosti pomocí tříhodinového okruhu po známých i veřejnosti nepřístupných železničních tratích, jsme se rozhodli připravit pro laickou i odbornou veřejnost další zajímavý okruh. Hodně se poslední dobou diskutuje o způsobu dopravy na pražské letiště. Stále dokola se rozebírá otázka, zda cestujícím umožnit přístup pomocí vlaku, metra či tramvaje. Jedna studie přebíjí druhou a přitom se stále nic neděje.

Po zájmu, který vzbudila myšlenka ukázat Prahu a železniční zajímavosti pomocí tříhodinového okruhu po známých i veřejnosti nepřístupných železničních tratích, jsme se rozhodli připravit pro laickou i odbornou veřejnost další zajímavý okruh. Hodně se poslední dobou diskutuje o způsobu dopravy na pražské letiště. Stále dokola se rozebírá otázka, zda cestujícím umožnit přístup pomocí vlaku, metra či tramvaje. Jedna studie přebíjí druhou a přitom se stále nic neděje.

Rozhodli jsme se, že se ke stejnému cíli vydáme historickým vlakem po skoro historické trase. V dobách, kdy se uvažovalo, že se trať přes Stromovku úplně zruší, připravovalo se zkapacitnění železniční tratě přes pražský Žvahov, nazývaný též Pražský Semerink. Nyní tuto trasu pro návštěvu pražského letiště vlakem využijeme i my. Vydáme se z Hlavního nádraží nuselským údolím okolo Vyšehradu na železniční most s nádherným výhledem na Prahu, zejména pak Hradčany. Pokračovat budeme přes původní staré smíchovské nádraží a začneme prudce stoupat k Dívčím hradům. Přes historické mosty přejedeme hluboko v údolí další trať vedoucím Prokopským údolím. Otevřou se nádherné výhledy na historické centrum Prahy. Další stoupání nás vede kolem zbytků Walterovy továrny, zvané Motorlet, směr Zličín a Řepy.

Přestože jedeme z centra Prahy na pražské letiště, opustíme nyní na určitý čas území Prahy a jedeme směr Hostivice. Většinou už nyní lze pozorovat přistávající i startující letadla. Po opuštění velké železniční křižovatky, kde se dříve setkávaly různé železniční dráhy a míjely se přes železniční viadukty, se již blížíme na dohled k přistávacím drahám letiště a všem technologickým objektům. Celé letiště nyní vlak obkrouží od jihu přes západ až po sever a tak se otevírá ne moc všední pohled na známé letištní budovy z druhé strany, tedy od letadel. Po pár minutách se historický vlak přiblíží tak blízko k drahám letiště, že cestující ve vlaku mají pocit, že je letadla nemohou minout. Pár minut na možnost výstupu, protažení těla, provedení fotografií nejnovějších letadel na jedné straně a historické železniční soupravy starší o padesát let na straně druhé se určitě stojí za to, takové setkání se jen tak nevidí.

Pak se vláček vydá na cestu zpět, ale zatím není důvod kvůli tomu smutnit. Cesta zpět rozhodně neznamená, že účastníky už nic zajímavého nečeká. Naopak další trasa vede Dejvicemi okolo známých usedlostí a lze pozorovat výstavbu pražského metra, silničního tunelu Blanka, architekturu honosných vil, a určitě se najde při zastavení na některém ze zdejších malebných nádraží prostor pro malé i větší cestovatele, aby nahlédli do prostor, odkud se historický vlak řídí.

To už pomalu souprava sklesá až do údolí řeky Vltavy, i tady historický vlak čekají historické železniční skvosty. Za zmínku určitě stojí Negreliho viadukt přes ostrov Štvanici. Na rozdíl od jiných cestujících však mineme vjezd na Masarykovo nádraží a pro veřejnost nepřístupnou trati odbočíme pod vrch Vítkov.

Definitivně se odloučíme od historie a začneme sledovat nejnovější pražskou železniční stavbu, tzv. Nové spojení. Gigantická mostní estakáda má za úkol umožnit kapacitní spojení Hlavního nádraží s východem republiky. Důsledkem mostů je nádherný výhled na centrum Prahy z opačného úhlu než při začátku cesty. Abychom si mohli tyto pohledy vychutnat, podjedeme začátek estakády, spodní tratí se dostaneme až do Vysočan, abychom se zde připravili na návrat zpět na Hlavní nádraží přes vrchní mosty Nového spojení. Snad množství zážitků odpovídá skoro třem hodinám jízdy a hodně přes padesát ujetých kilometrů.

Pokud i Vás zaujal popis okruhu “Na letiště Praha historickým vlakem “, přihlaste se na jízdu na portálu HKP Praha technická nebo kontaktujte emailem našeho zástupce na adrese petr.klinger@sitkhaso.cz.

Foto: 246

 

Aktuality

749-006 po renovaci

Rekreáky vyjely, počasí stálo za nic.

Rekreační vlaky vyjedou 23.5.!

Satalická křižování

749-259 po větší dílenské opravě

Podřipák a Kameničák vyjedou 16.5.2020

851-008 na vlečce ČKD Blansko

Podlipanský motoráček

Snad již brzy!

Šenovka: oprava železničního svršku na sklářské lokálce

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009