Aktualita KŽC
S kolem klidně do vlaku!10.4.2011 PrahaS příchodem jara se stává čím dál víc aktuální otázka, jak co nejlépe spojit cykloturistiku s možnostmi přepravit si své kolo vlakem. Železnice tuto výzvu vnímá a snaží se cyklistům vycházet maximálně vstříc. Společnost České dráhy v dubnu opět otevírá rozšiřující se síť svých půjčoven a nabízí přepravu kol jak vypůjčených, tak i vlastních ve dvou režimech: Úschovy během přepravy a coby spoluzavazadlo. Novinkou je, že na území hlavního města Prahy od 2. dubna vstoupila v platnost možnost přepravovat své kolo ve vlaku zdarma. Tato vstřícná novinka, kterou nedávno vyhlásil pražský dopravní organizátor Ropid, se týká jakéhokoliv vlaku mezi zastávkami, které se nacházejí na území Prahy a jakéhokoliv dopravce, zařazeného do systému Pražské integrované dopravy. V praxi tedy nejen dominantních ČD, a.s., ale například KŽC Doprava, s.r.o. a jeho Pražského motoráčku. Jedinou podmínkou je využití jízdního dokladu PID. Připomeňme si, že turisticky oblíbený vláček opět vyjíždí v sobotu 7. května a jede pak každou sobotu a neděli včetně státních svátků z Wilsonova nádraží přes Vyšehrad po malebném pražském semmeringu do Prahy-Řep a zpět. Tedy celou svojí trasou po území Prahy. Konkrétní pravidla, v jakém režimu se kterým vlakem kolo dá přepravit jsou určena jízdním řádem, kde bývá tato možnost vyznačena ve sloupci vlaku. U Českých drah je z tarifního hlediska mimo území Prahy jedno, jestli je kolo přepravováno coby vypůjčené z půjčoven ČD, nebo je vlastní. Jako spoluzavazadlo je cena 25 Kč za přepravu jedním vlakem a 50 Kč za celý den (libovolným počtem vlaků), coby předmět úschovy během přepravy je cena 30 Kč za vlak a 60 Kč za celý den. Přeprava kol u dopravce KŽC Doprava se řídí vlastními Smluvními přepravními podmínkami, uvedenými zde, na těchto stránkách, v sekci dokumenty ke stažení. Dovozné za kolo je různé podle toho, o jaký vlak se jedná. U vlaků jezdících na kratších vzdálenostech je to 25 Kč, jinak 50 Kč jedním vlakem. Rozdíl je nyní v tom, že na území hlavního města Prahy je jeho přeprava zdarma. Rádi bychom ale upozornili, že zavazadlový prostor historického motoráčku z 50. let je velmi omezený a Podmínky stanovují maximální počet dvou kol. Při jeho překročení by mohlo v kombinaci s kočárky, které mají přednost, docházet k neřešitelným situacím. Proto budou požadavky na přepravu kol uspokojovány jen do vyčerpání kapacity zavazadlového prostoru a konkrétní rozhodnutí o jejich akceptaci bude vždy plně v kompetenci příslušného průvodčího nebo vlakvedoucího. Kdo chce mít u přepravy svého kola jistotu, je lepší si místo pro něj včas dopředu zamluvit na vlaky@kzc.cz. Jednu z velmi zajímavých nabídek pro Pražany, jak aktivně strávit svůj volný čas s kolem za pomocí vlaku, nabízejí České dráhy, a.s. prostřednictvím svých vlaků Os 9780/9782 Velo a 9781/9783 Velo. Tyto cyklistické „speciály“ vyjíždějí v sezóně každou sobotu a neděli z Prahy Masarykova nádraží (9:10 a 13:41) do atraktivního kraje na severozápad od hlavního města, do okolí tajemného hradu Okoř. Jejich cílovou stanicí je Slaný. Zajímavostí je, že jako jediné vlaky osobní přepravy absolvují traťový úsek Hostivice (odbočka Jeneček) – Podlešín. Tato dráha byla v úseku až do Středokluk (asi na polovině cesty), před několika málo lety zcela zásadním způsobem zrekonstruována, v podstatě znova postavená především za účelem vytvoření záložní trasy pro dopravu leteckého paliva na pražské letiště v Ruzyni. Trať skýtá zajímavé výhledy a celé její okolí je svým rovinatějším, ale přesto krásným, přírodním reliéfem se spoustou cyklostezek pro cyklistiku jako dělané. V odpoledních a podvečerních hodinách se oba cyklistické vlaky vracejí ze Slaného stejnou trasou zpět, na Masarykovo nádraží. Spojte své cyklistické cíle s vlakem a pojeďte si vyzkoušet, jaké výhody to přináší! Můžete nejen snadno tam i zpět překonat okrajové městské části s nepříjemně hustou automobilovou dopravou, ale i trasovat svojí jízdu tak, aby byla přímá - s návratem vlakem a ne vždy jako okružní. Podmínky jsou pro to nejen v Praze, ale všude v naší republice poměrně velmi slušné. Foto: 130
|
|