Letos začne jezdit Boleslavský motoráček

22.1.2011 Mladá Boleslav

Se zcela novým pravidelným, nostalgickým vlakem přichází od sezóny 2011 společnost KŽC Doprava. Je jím Boleslavský motoráček. Propojí zajímavá místa severovýchodní části středních Čech a zajede až do relativně vzdáleného Podkrkonoší. Vlak bude veden v kategorii Sp a v oblasti Mělnicka, Kokořínska, Mladoboleslavska, Českého ráje, Jičínska a Nymburska projede řadu atraktivních lokálních tratí. Umožní návštěvu mnoha historických, přírodních a kulturních zajímavostí v širokém okolí i požitek z jízdy citlivě rekonstruovanou železničně nostalgickou soupravou s možností pozorovat okolní kraj ze stažených oken a přitom si dopřávat klidnou pohodu, relaxaci a bohaté občerstvení.

Začátek jízdy Boleslavského motoráčku bude jako u některých dalších historických vlaků KŽC, v Lysé nad Labem, novém centru mobilních železničních artefaktů nedávné minulosti. Nejprve se vlak vydá po dvoukolejné trati přes Starou Boleslav a Všetaty do Mělníka. Všetaty skýtají další výhodnou přestupní vazbu od Prahy. Z Mělníka pak vyrazí po mimořádně malebné lokálce číslo 076 směrem na Mladou Boleslav. Zde nostalgické vlaky dosud jezdily jen velmi ojediněle a to je velká škoda pro všechny, kteří by si romantickou krásu Kokořínského kraje s tratí, kde jsou ještě stále k vidění různé památky na dávnou železniční minulost, dovedli náležitě vychutnávat. Zastávky budou ve Lhotce u Mělníka, ve Mšeně, v Sudoměři, ve Skalsku a v Katusicích. Poté se již vláček objeví v Mladé Boleslavi na hlavním nádraží. Tam se účastní sjezdu pravidelných vlaků ze všech směrů. Mladá Boleslav je historické město a právě železnice hrála v 19. století významnou roli při jeho industrializaci. Dnes je přirozeným centrem širšího okolního regionu.

Druhá třetina jízdy bude neméně zajímavá. Po pětiminutovém pobytu se motoráčková souprava rozjede po další lokálce do Mladé Boleslavi města a dál do Dolního Bousova, tak trochu ospalého nádražíčka, kde se ale kříží 4 směry lokálních tratí. Odtamtud již pomalu začne ukusovat z více než stometrového převýšení, které ho na příštích 15 kilometrech čeká. Přesune se přes Sobotku, kde je nádherný zámek Humprecht, a přes několik málo vesnických zastávek mnoha traťovými oblouky až do dalšího většího nádraží, kde se rovněž kříží čtyři směry, do Libuně. Tam dnes čile kvete nákladní doprava, zejména díky vlečce s předávacím kolejištěm k tamní pískovně. Libuň, stejně tak jako následující zastávka Jinolice, jsou turisticky zajímavé i tím že se nacházejí v docházkové vzdálenosti od Prachovských skal, důležitého epicentra CHKO Český ráj a od okolních rybníků, vhodných ke koupání. To se již náš vlak bude nacházet na území Královéhradeckého kraje a po 17 minutovém pobytu v Libuni z důvodu přestupní návaznosti se vydá do nejvzdálenějšího města své trasy, do Jičína. V historickém městě Jičín je možné shlédnout zámek a jeho jádro s městskou památkovou rezervací. Samotné centrum města tvoří sevřené náměstí, které je ze všech stran lemováno podloubím.

Ve třetí části svého putování se souprava přesune z Jičína zpátky do Mladé Boleslavi, kde je opětovná možnost přestupu na všechny směry, ale dál pokračuje rovinatou tratí 071 do Nymburka a pak do Lysé nad Labem, do cíle své cesty. Jednokolejná trať z Mladé Boleslavi do Nymburka je dodnes vybavena mechanickými návěstidly a ručně ovládanými závorami, přestože je silně frekventovaná. Umožňuje relativně vysokou traťovou rychlost a díky tomu skýtá jízda po ní bohatý emocionální požitek.

Souprava Boleslavského motoráčku bude tvořena jedním historickým osobním motorovým vozem řady M 262 a jaký by to byl poctivý, nostalgický vlak, kdyby neobsahoval hospodu s točeným pivem? Proto bude za dvaašedesátkou stabilně řazen přívěsný bistrovůz zvaný Bixovna. Z toho také plynou další dvě podstatné věci: Jednak to, že bude možné ve všech úvraťových stanicích pozorovat objíždění soupravy a zároveň to, že jízda bude zpestřena možností občerstvení, kde kromě točeného ležáku a limonády ze soukromého pivovaru v Nymburce bude k dispozici rovněž slušná nabídka k zahnání hladu některou z více pochutin typu klobása, párky, utopence nebo nakládaný hermelín a podobně. Do vlaku bude možné naložit i kola – ale jen do vyčerpání kapacity zavazadlového oddílu motorového vozu. Proto doporučujeme si místo pro svá kola dopředu zamluvit.

Boleslavský motoráček vyjede za svým putováním ve dnech celostátně významných výročí či dnech vztahujících se k různým regionálním oslavám. Nechte auto doma a přijďte strávit příjemný den na palubě historického motorového vlaku ze 60. let i Vy, těšíme se na Vás!

Foto: 116

 

Aktuality

Katusice hlavní nádraží

Dovolená s motoráčkem skončila

Jako před 50 lety

Pražský motoráček – stálice v nabídce

Lužický motoráček nejezdí

Podlipanský motoráček v provozu

Bixovna na Šenovce

Nový pár vlaků T1 jako přípoj od cyklovlaku T2

Kde to je?

Bezdězák potkal strom

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009