Mikulášské vlaky zmrzlou Prahou

6.12.2010 Praha

Po dvou sněhových kalamitách a v silně mrazivém počasí se tuto sobotu a neděli uskutečnily jízdy našich historických motorových vlaků po území Prahy, tentokrát s Mikulášem. Po oba dva dny byl vypraven Pražský motoráček, navíc v sobotu byla souprava po celý den vystavena na nádraží v Praze–Braníku. To se stalo již tradičním centrem akce, určené zejména pro malé caparty.

Víkendové nostalgii však předcházely složité chvíle, celý pražský železniční uzel byl v sobotu dopoledne do značné míry paralyzován z důvodu lomů kolejí na pražském hlavním nádraží, spadlé troleje na berounské trati i mnohonásobnými problémy se zamrzajícími výhybkami na mnoha místech, nejen v Praze. Vlaky nabíraly až 60 minutová zpoždění a úsek mezi hlavním nádražím a Vršovicemi byl téměř úplně neprůjezdný pro pravidelné vlaky, natož pro zvláštní.

I naše historické motorové vozy daly najevo, že mráz není jejich velký přítel a tak postupné uvádění strojů do provozuschopného stavu byla za značné operativnosti otázka prakticky celého sobotního dne. Proto na čele vlaku musela ráno nastoupit lokomotiva 740.692, která si při startování dala říct jako první. Do Braníka tak se zpožděním dorazila souprava ve složení T 448.0692 + M 262.1117 + RBix + M262.0124. Zpoždění bylo zapříčiněno složitostmi s řízením dopravy za silně mrazivého počasí, kdy například Vršovice dlouho vůbec neměly jedinou volnou kolej s nástupní hranou pro jakýkoliv neobvyklý vlak, protože zde byly odstavovány pantografy i některé rychlíky od Benešova. Z těch samých důvodů musely být některé, nejen zvláštní vlaky v sobotu odřeknuty, či vedeny jinou trasou, mimo hl.n.

Naše vlakové čety svými zmrzlými prsty opravdu dokázaly téměř nemožné a tak v sobotních večerních hodinách se nakonec stala provozními všechna tři přítomná hnací vozidla. Přes noc na neděli jsme pak pro jistotu museli po dvou hodinách protáčet všechny motory, aby byla zabezpečena jistota nedělních jízd po pražském uzlu a posléze vlak do Lysé nad Labem.

Naštěstí provoz restaurační Bixovny zůstal nenarušen a tak teplé nápoje spolu s dobrým pivem udržovaly nejen lidi z KŽC při optimismu a v dobré náladě, ale i celou stanici v Bráníku se všemi nadražáky, kteří mohli a chtěli Bixovnu navštívit. V sobotních večerních hodinách teplota v hospodě dokonce dosáhla rekordního 30 stupňového rozdílu oproti teplotě venku. V Braníku se motorové vlaky setkávaly s parními, Mikuláš se svými kolegy za všudypřítomné vůně rumu a punče průběžně přeskakoval z jednoho vlaku do druhého a ve večerních hodinách se ku spokojenosti zmrzlé dětské klientely konalo vyvrcholení akce v podobě ohňostroje.

Nedělní Pražský motoráček si odjezdil své už podle platného jízdního řádu a tak se nakonec vše bohatě v dobré obrátilo. Zatímco v sobotu se tento vlak do stanice s končícím názvem Praha-Zličín podíval posílen ve složení 740+Bix+830, v neděli už vozbu zajišťoval samotný motorový vůz M 262.0124. Zbývající motorák M 262.1117 se mezitím přemístil do Čelákovic, odkud se coby vůbec poslední vlak letošní provozní sezony podíval na lokálku do Mochova a dále jezdil coby Polabský motoráček.

Foto: 109

 

Aktuality

749-006 po renovaci

Rekreáky vyjely, počasí stálo za nic.

Rekreační vlaky vyjedou 23.5.!

Satalická křižování

749-259 po větší dílenské opravě

Podřipák a Kameničák vyjedou 16.5.2020

851-008 na vlečce ČKD Blansko

Podlipanský motoráček

Snad již brzy!

Šenovka: oprava železničního svršku na sklářské lokálce

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009