Dovolená s motoráčkem 2024 - Maďarsko

23.9.2024 Praha

V prvních srpnových dnech letošního roku proběhla tradiční akce pro železniční nadšence a projížděče „Dovolená s motoráčkem“. Letos kvůli odpadnutí programu na projíždění vleček do jaderných elektráren Mochovce a Jaslovské Bohunice se konala téměř výhradně na maďarském území. Také její délka byla nejkratší v historii, o to ale více intenzivní.

Začátkem akce můžeme nazvat sraz v pátek večer v maďarském městě Kisvárda, kam se všichni sjeli po vlastní ose. Jen minimum účastníků zájezdu využilo plánovaný přejezd taxíkem ze Slovenského Nového Mesta.

V sobotu jsme odjížděli z nádraží v Kisvardě do Záhoně a pokračovali ještě kus po trati č. 111 do Mándoku. Zde po změně směru jsme projeli spojku z Mándoku do vjezdové východní skupiny stanice Epirejske rendezö na trati Tuzsér – Batěvo. Pokračovali jsem až na splítkový hraniční most přes Tisu a zastavili pár centimetrů před hraniční čarou uprostřed řeky. Po důkladném zdokumentování se vlak vrátil zpět, tentokrát až do Tuzséru. Cestou bylo zajímavé sledovat rozplety normálního a širokého rozchodu, který zde dominuje. Z Tuzséru jsme se již otočeným motorákem vraceli opět do Záhoně, abychom projeli nákladní ranžír. Bohužel nám v cestě stála lokomotiva Sergej, tak jsme přijali nabídku na podrobnou exkurzi v převazovně vozů. Po návratu opět do stanice Záhony a vyčkání plánovaného času odjezdu jsme se rozjeli směr Nyíregyháza. Ještě cestou jsme projeli nákladní ranžír mezi stanicemi Komoró a Fényeslitke, abychom viděli, kam až vede široký rozchod. Následovala spojka mimo Nyíregyházu a po hlavní trati jsme dojeli až do Miskolce. Tady chybou výpravčího jsme neprojeli nákladní skupinu, a tak bylo domluveno, že se chyba napraví večer před výstupem v Miskolci. Cesta vedla až do stanice Füzesabony, odkud vede odbočná trať do jednoho z nejkrásnějších maďarských měst. Nejdříve to byla cesta mimo Eger do stanice Eger-Felnémet, potom do stanice Eger, a ještě doprojetí trianglu do nákladní skupiny, zpět do stanice a pak po hlavní trati do Füzesabony. Při návratu do Miskolce trasa vedla nákladním ranžírem a spojkou mimo stanici Tiszai do stanice Miskolc-Gömöri, pak na hlavní nádraží Tiszai a ještě slíbený přídavek na nákladní ranžír a zpět. Tím skončil hlavní den dovolené, jedna skupina bydlela v Miskolci, tak ti pro dnešek byli v cíli, ostatní jeli ještě do Ozdu na ubytování, bohužel cesta již byla za tmy.

V neděli miskolecká skupina si chtěla též projet celou trať do Ozdu, tak se všichni spontánně potkali v přistaveném přívěšáku Bz na zadní lavici a jeli společně do stanice Bánréve. Zde už čekal slovenský motorák 810.626 od KDŽ, a i jeho osazenstvo si s námi společně projelo úsek Bánréve – Ozd a zpět. To už nás čekal jen přestup do osmsetdesítky a po důkladném zdokumentování setkání Bzmot, Bz a 810 jsme odjeli přes „čáru“ do Lenártovců. Zbývalo jen dojet po hlavní trati „južného tahu“ do Košic a akce mohla být úspěšně ukončena.

Kam to bude příští rok? Rakousko nebo opět Maďarsko?

Foto: Ing. et Mgr. Pavel Knížák