Kralovice – Trojany – Mladotice

1.7.2023 Mladotice

Vzpomínkou na úsek dráhy 162, která by se dnes velmi hodila, vstupujeme do prázdninových dnů roku 2023. Věřme, že snad importujeme moudrost našich sousedů – Poláků a Němců, kteří sice nemoudře o sto šest v letech 1990–2010 rušili železnice, kde mohli, aby tyto za drahé peníze znovu obnovovali o sto šest v letech 2020 – 2030. Důkazem nechť je úsilí Poláků a Němců, kdy se znovu staví to, co si kdysi sami zničili.

A jak jsme na tom my? V Česku, kde dráhy byly relativně uchráněny od devastace a zrušení, a udrželi jsme si je až na pár nesmyslných zanedbání zastavených údržeb a zastavených provozů, můžeme tyto pohodlně obnovit. To se ale asi nestane, protože Česko vykračuje tou zastaralou cestou rušení a nenechává se inspirovat zkušenostmi z okolních zemí. Když už u nás vše jen opisujeme a přebíráme z EU, mohli bychom se poučit i v tom vzoru obnovy železniční infrastruktury.

A jakpak by se nyní hodilo mít trať Mladotice – Rakovník provozní! V dvouhodinovém taktu by mohly jezdit spěšňáky Plzeň – Rakovník a trať 160 by měla smysluplné zakončení osobní dopravy ve velkých městech a nemusel by supermoderní žralok řady 844 stát neefektivně několik hodin v Žihli a bublat a bublat.

Z archívu Petra Zguta, Robetra Kubiceho, Václava Kopty a Jakuba Vrány přinášíme vzpomínku na dobu, kdy vše ještě normálně na 162 fungovalo. Pozorný čtenář si může srovnat stav dráhy v roce 2022 se stavem dráhy v roce 1995.

Foto: Robert Kubica