Polsko: drezínami po bývalé regionální trati – Mosińska kolej drezynowa – Osowa Góra; Poznaň

Program: Pátek 27.5.:
Praha hl.n. 15:42 – Ústí n.O. – Lichkov – Wroclaw Gl. 21:03/ 21:24 – Wroclaw Mikolajow 21:29. Ubytování ve Vratislavi.
Sobota 28.5.:
Wroclaw-Mikolajów 8:11 – Rawicz 8:59 / 9:41 – Mosina 10:54. Přechod k místu vypůjčení drezín. Jízda šlapacími drezínami po obou traťových úsecích bývalé regionální dráhy ve Velkopolském vojevodství: Mosina Pożegowo – Puszczykówko (3 km) – Mosina Pożegowo – Osowa Góra (6 km) – Mosina Pożegowo. Bývalá trať PKP č. 399. Dále vlakem v 15:13 do Poznaně 15:35 a prohlídka historického jádra města, resp. tramvajový provoz, který prošel za posledních 20 let velkou přestavbou a dostavbou. Zpět z Poznaně rychlíkem 86100 „Bosman“ ve 20:38 – Wroclaw Mikolajow 22:21. Ubytování ve Vratislavi.
Neděle 29.5.:
Wroclaw Mikolajow 7:24 – Wroclaw Gl. 7:29 / 7:42 – Bardo Sl. 8:59. Turistika na průlomu Kladské Nisy, procházka na kalvárii s vyhlídkou na Kladskou Nisu (průlom), následně výstup na Laszczowu (627 m/n/m) a sestup do Klodzka (13 km). Kdo se necítí na turistiku, může z Barda dojet vlakem do Klodzka a vyčkat na skupinu. Dále společně z Klodzka miasta 14:24 do Kudowy Zdroje 15:31, kde navazuje autobusová linka CDS Náchod do Náchoda, příj. 15:49. Dále Náchod 16:03, resp. 16:13 do Prahy příj. 18:32, resp. 18:52.

Doporučené mapy: Atlas drah ČR, atlas drah PL

Ubytování: ve Vratislavi

Stravování: individuální

Účastnické poplatky:

ceník akce člen KŽC ostatní
celá akce: PA-SO-NE (platí při přihlášení do Velikonoc; 60 dní předprodej)  5 500 Kč 6 000 Kč
celá akce: PA-SO-NE (platí při přihlášení po Velikonocích; není možno garantovat nejlepší cenu PL jízdenek v předprodeji) + příplatky za nevčasnou jízdenku podle skutečnosti

Cena obsahuje: • celá akce – jízdné vlaky PolRegio, Koleje Dolnoslezské, PKP Intercity v Polsku, 2x ubytování ve Vratislavi, jízdné drezínami na Mosinskej kolaji dojazdowej; Cena neobsahuje: • jízdné vlaky na území ČR, jízdné tramvajemi ve Vratislavi a tramvajemi v Poznani

Přihlášky: přijímá Bohumil Augusta kdykoliv s tím, že ti, co se přihlásí -60 dní (27.3.) budou mít jízdenky po Polsku za nejlevnější ceny v předprodeji, ti, co se přihlásí méně jak 60 dní, mohou mít jízdenky mírně dražší, neboť Vojta je bude kupovat průběžně po kusech

Platba: hotovostně k rukám Bohumila Augusty

Poznámky: • v případě stornování účasti ze strany účastníka po datu uzávěrky akce se srazí 25 % storno poplatek
• změna programu a jeho dílčí úpravy v závislosti na vývoji organizace akce vyhrazeny!

Organizátor: KŽC Doprava, s.r.o. (Bohumil Augusta + Vojtěch Dabrowski)

Kontaktní osoba: Mgr. Bohumil Augusta, tel: 776 628 728, e-mail: bohumil.augusta@kzc.cz

Zápis z akce

Skupina se scházela postupně, první členové se sešli na nástupišti v Praze, rozšíření nastalo v Ústí nad Orlicí a dokompletovala se až cestou z Letohradu do Lichkova. V Lichkově vlak do Wroclawi nebyl vůbec napsaný na pragotronu a protože vedle nádraží stál mikrobus, bylo nám jasno. Bude výluka. Kam až? Naštěstí jen přes hranice do Międzylesie. Následovala více než dvouhodinová jízda do Wroclawi, kde po nákupu jízdenek na tramvaje jsme odjeli z druhé křižovatky asi 600 m od nádraží k našemu modrému hotelu Ibis budget.

V sobotu byl budíček relativně brzo, abychom odjeli v 8 směr Rawicz a dále do Mosiny. Cestou to na obloze nevypadalo nejlépe, dokonce jsme projížděli pořádným slejvákem. Vyvstávaly oprávněné obavy, zda na drezínách nezmokneme. Nakonec krom pár kapek jsme celou cestu absolvovali za sucha. Dorazili jsme k nástupišti drezín, prohlédli si zázemí a za chvíli kolem projel konvoj s paní průvodkyní. Ukázalo se, že předchozí skupina je teprve v první polovině trasy a čeká je ještě druhá, a tak jsme vzali útokem místní sklep, totiž stylovou místní prodejničku potravin. Jízda na drezínách byla zážitkem, nejdříve jsme jeli směrem k přípojné stanici Puszczykówko, ale kolej končí těsně u souběhu s hlavní tratí. Následovala otočka drezín (drezína se pomocí heveru zvedne na středovou tyč a podle ní se otočí a spustí opět na kolejnice) a cesta zpět. Zpět to bylo do mírného stoupání, ale naše motory (Vašek D. a Vojta L.) vše zvládly. Projeli jsme nástupní stanici i malé depo a pokračovali na opačný konec trati. Zde opět otočka a návrat do výchozího místa. Na trati je 5 přejezdů, ten nejfrekventovanější vede přes silnici první třídy. Tam paní průvodkyně vyběhla před drezíny, zastavila gumokolovou dopravu a frčely drezíny.

Zbytek času v Mosině jsme vyplnili prohlídkou centra, návštěvou bufetu i obchodu a popojeli do Poznaně. Hlavním lákadlem se stala turistická historická tramvaj za zvláštní jízdné, ale to pouze ve výši 6 zlotých. Tou jsme projeli celé centrum, a dokonce i neexistujícím obloukem (pro rekonstrukci tratí v centru byla zde provizorní spojka z kaliforňanu). Druhým místem k návštěvě byla parková železnička Maltanka – Zwierzyniec. V podvečer někteří ještě stihli návštěvu katedrály i s bohoslužbou a pak už jen rychlý přesun na nádraží a jízda ICčkem do Wroclawi.

V neděli nás čekala opět jízda směrem k českým hranicím, ale tu jsme rozdělili. Dojeli jsme jen do zastávky Bardo Śląskie a pak šplhali podél křížové cesty z nadmořské výšky 250 m n. m. až na 600 m n. m. Prošli jsme se po hřebenu a sestoupili do Kłodzka. Zde byl problém se najíst v místních restauracích, v jedné měli rezervaci pro velký zájezd, ve druhé pro změnu brali pouze hotovost. Ze stanice Kłodzko Miasto jsme si projeli trať do stanice Kudowa-Zdrój. Hned od nádraží jezdí mezistátní český autobus a za pár minut jsme byli na nádraží v Náchodě. Pak už stačilo vyčkat vlaku směr Hradec Králové, tam potkat účastníky souběžné akce v Žacléři a společně dojet Hradečanem do Prahy.

Zapsal: Ing. et Mgr. Pavel Knížák