Dovolená s motoráčkem 2016, Tour de Slovensko IV

Víkend/Dovolená s motoráčkem 5. srpna 2016 Slovensko

KŽC pořádá od roku 2001 tradiční akci – dovolenou s motoráčkem. Letos již pošestnácté. Cílem výletníků je zejména projíždění tratí bez veřejné osobní dopravy, ale taktéž poznávání kulturně-historických zajímavostí regionu ve vazbě na železniční dopravu.

Pojďme se retrospektivně podívat na letošní akci, která se odehrávala na východním Slovensku a v polském a poprvé i ukrajinském příhraničí. Celkem 46 cestujících se vydalo ve dnech 5. - 14. 8. 2016 na zajímavou železniční pouť po místech, kde kdysi vládnul čilý dopravní ruch. V roce 2016 byla poprvé nasazena na tuto akci velká souprava ve složení T 478.2065+A+B.

K největším zajímavostem patřilo zejména projetí Lupkovským tunelem do polského Łupkowa, kde byla pravidelná doprava zastavena před pěti lety. Dále pak projetí slovenských železničních tratí Moldava nad Bodvou – Medzev a Bánovce nad Ondavou – Maťovce, na kterých je pravidelná osobní doprava zastavena, projetí košickým nákladním rapírem a uzlem Čierna nad Tisou a nazávěr zajetí na mošnovské letiště včetně projetí celého sedlnického trianglu.

Zpestřením akce byla jízda po spojce mimo žst Kysak, fotozastávky pod Kapušanským hradem a u viaduktu Hanušovce nad Topľou, návštěva parku miniatur dřevěných kostelíků ve Stakčíně, návštěva dvou trojmezí (PL-SR-UA na Kremenci a CZ-PL-SK v blízkosti nejvýchodnější české obce Hrčava), jízda Bieszczadskou lesní železnicí v Polsku, jízda ukrajinským semmeringem do Sianek a jízda tatranskou električkou ze žst Poprad-Tatry do depa.

Bohužel však v závěru zájezdu došlo k vážné poruše turbodmychadla modré zamráči (pozorní strojvedoucí KŽC zabránili požáru na lokomotivě), a tak si KŽC musel pronajmout od ŽSCS operativně náhradní stroj, který sám přepravil neschopnou lokomotivu z Čierné nad Tisou do Čadci. Půjčili jsme si 742-386, která dostala zejména na štrbské rampě pořádně zabrat. Pro neschopnou soupravu pak do Čadce přijela T 478.1215 a odtáhla vlak do Prahy včetně závleku na Letiště Mošnov. Lokomotiva T 478.2065 se podrobila následně opravě a nyní je již znovu provozuschopná.

Pro velký úspěch této akce bude KŽC pokračovat i v dalších letech v organizaci projíždění slovenských tratí a spojek. I nadále budeme nabízet železniční zajímavosti Slovenska, kterých je bezpočet. V roce 2017 zavítáme znovu na jihovýchod Slovenska a opět nabídneme mnoho dopravních zajímavostí.

Ing. Martin Zahrádka