Spanilá jízda M 262 podél hranic ČR. M 262 zavítaly opět do Glucholaz

28.10.2013 Praha

Ve dnech 19.-27.září 2013 se uskutečnila jízda zvláštního vlaku KŽC-Doprava pro švýcarské turisty. Nostalgický motorový vlak byl sestaven z motorových vozů M262.1117(831.117), M262.1183(831.183) a bufetového přípojného vozu Bix. Během svého putování po ČR vlak projel mnoho tratí (Praha - Plzeň - Klatovy - Horažďovice - Strakonice - Volary - Český Krumlov - České Budějovice - Tábor - Obrataň - Telč - Jihlava - Brno - Veselí nad Moravou - Bylnice - Horní Lideč - Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm - Veřovice - Studénka - Olomouc - Šumperk - Jeseník - Krnov - Bruntál - Olomouc - Česká Třebová - Praha - výčet není úplný).

Pokusil jsem se aspoň nepatrnou část jízdy tohoto vlaku zachytit, i když ten týden bylo velmi nedobré počasí - převážně zataženo s deštěm. Proto jsem Čechy vynechal a fotil jen u nás na Moravě.

K historickým M 262 dobově patří mechanická hlavní návěstidla a tak jsem na Jižní Moravě nemohl jet jinam než na "Vlárskou trať" Brno - Veselí nad Moravou - Bylnice a konkrétně do stanice Nemotice. Po relativně nedávné likvidaci mechanických návěstidel ve stanicích Bučovice, Nesovice, Uherský Ostroh, Kunovice, Újezdec u Luhačovic a Bylnice, Nemotice ve zdejším kraji zůstaly úplně poslední stanicí kompletně vybavenou mechanikama, částečně jsou mechanická návěstidla ještě v sousedním Kyjově (jedno zhlaví) a ve Slavkově u Brna (pouze odjezdová návěstidla). Na fotce motorový vlak míjí vjezdové návěstidlo od Kyjova, které už dovoluje vjezd osobnímu vlaku opačného směru. Potom jsem se přesunul na východní konec "Vlárské trati" (v Kunovicích jsme zvláštní vlak předjeli) a dvaašedesátky vyfotil na symbolickém místě u Brumovského tunelu. Tady jsem naposledy fotil v roce 1999, když se rušily stanice Brumov a Valašské Klobouky (staly se z nich dopravny D3). Protože zvláštní vlak měl v Brumově delší pobyt a čekal na křižování s osobním vlakem Českých drah, stihl jsem projít tunelem a dojít do stanice, kde jsem udělal další fotky.

O den později zvláštní vlak jel jen krátký úsek Rožnov - Valašské Meziříčí - Veřovice - Studénka a potom po koridoru do Olomouce. Po předchozím vstávání 3:30 do Nemotic jsem byl unavený a tak jsem vyjel nejblíž kam jsem mohl - do stanice Sedlnice. Tady jsem asi před deseti roky fotil na pěkném místě, akorát jsem nevěděl, že mezitím skoro celý úsek Studénka - Sedlnice byl zrekonstruován a natáhli tam troleje pro budoucí napojení na letiště Mošnov :-(. Když se podíváte na fotku, troleje končí až u toho silničního mostu... Na focení bez rušivých trolejí mi zbyl kratičký úsek přesně na výhybce, kde již brzo budou odbočovat Elefanty na letiště = svým způsobem je tato fotka rarita... a hlavně je to jediný plně nasvícený záběr zvláštního vlaku, který se mi podařilo udělat.

Předposlední den své cesty zvláštní vlak absolvoval sklonově náročnou trať v Jeseníkách a potom pokračoval přes polské Glucholazy do Krnova. Stanice Glucholazy byla pro mě jednoznačnou volbou - od doby Hitlera tady dodnes funguje německé elektromechanické zabezpečovací zařízení a venku stojí majestátní mechanická návěstidla německého typu (pro zajímavost, v České republice jsou stejná návěstidla už jen v nedaleké stanici Brantice). Dvojice motorových vozů M 262 úplně přesně připomíná pravidelné vlaky, které tudy jezdily do devadesátých let - motorové rychlíky 902/903, 904/905 (Bohumín) - Ostrava - Jeseník - (Šumperk), tvořené M 262, přípojnými vozy Bix a M 262. Z dětství mám vzpomínku, že v Glucholazech vždy u vlaku stávali pohraničníci se samopaly, aby náhodou někdo neutekl do spřátelené PLR :-).

Rozloučení se soupravou 831.117 + Bix + 831.183 proběhlo v pátek 27. září v Praze. V Praze jsem sice měl jiné povinnosti, ale aspoň na chvíli jsem "odběhl" do Prokopského údolí a na "Malém Hlubočepském viaduktu" naposledy vyfotil zvláštní vlak, který o pár minut později ve stanici Praha hl.n. definitivně ukončil své týdenní putování po ČR.

Tolik další vzpomínka na motorové legendy M 262 pod vlajkou KŽC...

Foto: Petr Zgut