Oslavy 110 let Liteňky s párou

30.8.2011 Zadní Třebaň

Již tuto sobotu, 3. září ožije podbrdská lokálka, spojující Zadní Třebáň s Litní, Hostomicemi a Lochovicemi neobvyklým ruchem, spojeným s jízdou parního vlaku. Tato 27 kilometrů dlouhá trať, která je v jízdním řádu uvedená pod číslem 172, byla poprvé uvedena do provozu v roce 1901 a tak se letos v plném zdraví dožívá dalších z řady svých kulatin. Slavnostní vlak poveze například i jeho císařské veličenstvo, Františka Josefa I. i s jeho doprovodem, dobrého vojáka Josefa Švejka a k tomu všemu bude vyhrávat lidová staropražská kapela Třehusk.

Dráhu lokálního významu nechali před 110 lety zbudovat místní zájemci v podobě přilehlých obcí a statků za podpory státu. Od začátku měla význam jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu. Její charakter se za dlouhá desetiletí příliš nezměnil, jen nákladní doprava se částečně omezila ve prospěch dopravy osobní. Ta naopak i v současné době velice vzkvétá a tak lokálka není ohrožena hloupými rušícími procesy. Ve všední dny zde jezdí plně obsazený vůz řady 810, o sobotách, nedělích a svátcích bývá nasazována souprava tří vozů, dvou motorových a jednoho vloženého. Důvodem je kuriózní úvrať ve stanici Liteň. Celá dráha, propojující dvě hlavní trati, je dodnes řízena podle zjednodušeného předpisu D3. Mezilehlé stanice se nacházejí v Litni a Hostomicích a krom nich se na trati nachází ještě osm dalších zastávek.

Zvláštní vlak, prostřednictvím kterého tuto sobotu oslavy výročí trati vyvrcholí, bude sestaven z parní lokomotivy 310.072, zvané Kafemlejnek, a tří historických, dřevěných dvouosých vagónů řady Clm. Lokomotivy řady 310 kdysi na Liteňské lokálce opravdu jezdily, takže jízda bude mít svojí historicky věrnou autenticitu. Vlak bude na počest výročí vypraven místními občanskými sdruženími Naše noviny a Všeradova země. Oficiálním dopravcem slavnostní jízdy se stala společnost KŽC Doprava, s. r. o., která tradičně dokazuje, že se o rozvoj železniční nostalgie na Podbrdsku umí bohatě a bez problémů postarat.

Trati požehná duchovní a ve většině stanic bude připraven doprovodný kulturní program. Rakouskouherského mocnáře přijdou pozdravit hlásnotřebaňské Holky v rozpuku, liteňští pěvci, lečští vodníci, M. D. Rettigová, osovští hasiči s historickou stříkačkou, svinařští mopedisté, taneční skupina Proměny a další. Ve vlaku budou k mání stylové propagační předměty a postřižinské pivo.

Jízdní řád zvláštního vlaku (jede v sobotu 3. 9. 2011):

Os 1StaniceOs 2
9:31Karlštejn14:32
9:50Zadní Třebaň14:26
10:01 - 10:21Liteň13:37 - 14:12
10:26 - 10:36Skuhrov pod Brdy13:29 - 13:32
10:43 - 10:53Všeradice13:19 - 13:22
11:01 - 11:11Osov13:08 - 13:11
11:17 - 11:40Hostomice pod Brdy12:40 - 13:03
11:54Lovochovice12:30
Pro výstup a nástup cestujících staví vlak ve všech stanicích a zastávkách. Směrem tam bude v Zadní Třebáni, Litni, Všeradicích, Osově, Hostomicích a Lochovicích program. Zpět se staví už jen pro výstup a nástup. Ve stanicích Liteň a Lochovice se o dozbrojení lokomotivy vodou postarají hasiči z hasičského automobilu. Zvláštní jízdné bude 120 Kč pro dospělou osobu jedním směrem, 200 Kč tam i zpět. Pro děti do 10 let za polovinu a do 6 let zdarma. Jízdenky se budou prodávat pouze ve vlaku a neplatí žádné jiné slevy.

Letos použitá lokomotiva řady 310 by měla být zárukou, že již nebude docházet k rozvratu vlakových přípojů v koncových stanicích Zadní Třebáň a Lochovice tak, jako tomu bylo loni, kdy předchozí dopravce svým nešťastným pokusem odjet vlak s nedostatečně výkonnou lokomotivou způsoboval významná narušení grafikonu pravidelné osobní dopravy s dalekosáhlými dopady do sítě SŽDC. Celý následující týden pak provozní složky ČD na svých poradách řešily potíže vzniklé stížnostmi cestujících v důsledku ujetí přípojů a zpoždění vlaků.

Foto: 174